Nieuwe steen voor een oud graf waarin een verhaal ligt   (26-03-2024)

Rita Lodde bij het graf van Maria Musman en Willem Markus.

Rita Lodde bij het graf van Maria Musman en Willem Markus.© Foto Marcel Rob

Nanska van de Laar
HOORN

De beroemde Hoornse taartmoord is weer even actueel nu het graf van Maria Musman en Willem Markus is voorzien van een nieuwe steen.

De taartmoord uit 1910 ging niet alleen de geschiedenisboeken in vanwege de bijzonder trieste afloop, maar ook doordat de behandeling van deze moordzaak leidde tot de vastlegging van het principe van voorwaardelijke opzet bij moord. Het leverde de dader een levenslange gevangenisstraf op.

Die dader was Johannes Jacobus Beek. Die had het in 1910 voorzien op Willem Markus. Beide werkten als gemeentebode en marktmeester, maar dikke collega’s waren het niet en al helemaal niet toen Markus ontdekte dat Beek geld achterover had gedrukt. Het leidde uiteindelijk tot het ontslag van Beek en daar kon hij maar moeilijk mee leven. Hij besloot wraak te nemen en liet een vergiftigde taart bezorgen bij Markus. Die was zogenaamd afkomstig van een ’oud kermisreiziger’ die met de taart Markus met zijn verjaardag wilde feliciteren. Het was alleen niet Markus die van de taart at, maar zijn vrouw Maria en hun dienstmeisje Grietje. De beide dames werden erna behoorlijk ziek. Zo ziek dat het Maria fataal werd. Al snel werd duidelijk dat de taart vergiftigd was en binnen een week werd Beek opgepakt.

De nieuwe steen op het graf van Maria Musman en Willem Markus.

De nieuwe steen op het graf van Maria Musman en Willem Markus.© Foto Marcel Rob

Maria Musman werd ter aarde besteld op de begraafplaats aan het Keern en kreeg gezelschap van Willem Markus na zijn overlijden in 1919. Rita Lodde, secretaris van de Stichting Vrienden van de begraafplaats Keern, wist van het bestaan van het graf van Musman en Markus, maar kon het niet vinden. „Op de plek waar het graf zou moeten zijn, lag een steen die er niet hoorde en het klopte ook niet met de nummering van de graven. We hebben dat toen aan de gemeente gemeld en de verkeerde steen laten weghalen. Dat was een spannend moment, want zou de oude steen er dan nog onder liggen?”

Spoorloos

De steen van het echtpaar bleek echter spoorloos verdwenen. Hoe dat kan? Dat is speculeren, vertelt Lodde. „Op de plek waar ze begraven zijn, zijn de graven heel dicht op elkaar en uit oude verslagen hebben we wel kunnen opmaken dat er in de loop der jaren wat werd gerommeld en er ook stenen werden opgeruimd. De steen van Musman en Markus kan dus bij zo’n opruimactie verdwenen zijn.”

Het graf van Maria Musman en Willem Markus.

Het graf van Maria Musman en Willem Markus.© Foto Marcel Rob

Lodde had inmiddels al contact met de familie en die wilde wel een nieuwe steen op het graf plaatsen. „Ze gingen op zoek naar een oude steen om die her te gebruiken, maar konden geen geschikte hiervoor vinden. Het werd dus een nieuwe steen die op het graf is geplaatst.”

Lees ook: Hoornse dodenakker ligt er weer vredig bij. Begraafplaats Keern in vier jaar tijd flink opgeknapt

Toonbaar

Om die nieuwe steen kun je niet zo snel heen op de begraafplaats aan het Keern. Hij valt door zijn ’nieuwigheid’ namelijk nogal op tussen alle verweerde stenen. Toch worden er wel vaker nieuwe stenen geplaatst, vertelt Lodde. Dat past ook bij de activiteiten van de Stichting, die in een paar jaar tijd de sterk verwaarloosde begraafplaats weer toonbaar heeft gemaakt. „Je kan natuurlijk niet zomaar iets doen met een graf, want niet alle nabestaanden zijn er blij mee dat je eraan komt. Het wil ook voorkomen dat niet bekend is wie de nabestaanden zijn of dat er helemaal geen nabestaanden meer zijn.”

Begraafplaats aan het Keern in Hoorn.

Begraafplaats aan het Keern in Hoorn.© Foto Mediahuis

De vrijwilligers van de stichting zijn wekelijks bezig met het onderhoud van de begraafplaats en ook worden er wel stenen opgeknapt. Of dus nieuw geplaatst. „Dat gebeurt ook doordat iemand wordt bijgezet. De begraafplaats is niet meer in gebruik, maar het is wel een plek voor nabestaanden om te herinneren.”

Rita Lodde bij het graf van Maria Musman en Willem Markus.

Rita Lodde bij het graf van Maria Musman en Willem Markus.© Foto Marcel Rob

Lodde wijst als voorbeeld op het graf van Tonie Veldkamp, die in 1956 op tweejarige leeftijd overleed. „Zijn moeder is in 2022 bij haar zoon begraven. Een ander graf, dat van de familie Heins, heeft een hele nieuw steen gekregen.”

Het graf van Maria Musman en Willem Markus heeft een nieuwe steen gekregen.

Het graf van Maria Musman en Willem Markus heeft een nieuwe steen gekregen.© Foto Mediahuis

Vrienden van

De Stichting Vrienden van de begraafplaats Keern in Hoorn is in 2019 opgericht met als doel het behoud van deze historische begraafplaats, het bevorderen van de kennis over deze begraafplaats en bijdragen aan het aanzien en de beleving van deze plek als plaats van rust en bezinning. Het is een samenwerkingsverband van Vereniging Oud Hoorn, Kerkmeijer- de Regt Stichting en Stichting Stadsherstel Hoorn.