Ledenexcursie naar Muiderslot en Naarden

27-06-2009

oudhoorn

Na het succes van de vorige ledenexcursie brengen wij deze keer een bezoek aan de vestingstad Naarden en het Muiderslot.

Op zaterdag 27 juni om 9.00 uur zal de bus vertrekken van de Van Dedemstraat ter hoogte van het P & R terrein. Na aankomst in Naarden gebruiken wij een kopje koffie met appelgebak in De Kapschuur. Hierna tonen gidsen van de VVV ons deze oude vestingstad. Blikvangers zijn niet alleen de vestingwallen maar ook de Sint Vituskerk, een gotische basiliek uit de 14e eeuw waar jaarlijks op Goede Vrijdag de Mattheuspassie van Johann Sebastian Bach wordt opgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging. Ook het stadhuis in Hollandse renaissancestijl en het Spaanse huis zijn onze aandacht waard.

Na de stadswandeling gebruiken wij de lunch waarna wij een bezoek brengen aan het Muiderslot alwaar wij ook een rondleiding krijgen. Muiden aan de monding van de toen belangrijke rivier de Vecht was jarenlang inzet van hevige twisten tussen de machtige bisschoppen van Utrecht en de graven van Holland. In 1274 voegde Floris V Muiden definitief aan het graafschap Holland toe. Op deze plaats bouwde hij, naar men aanneemt rond 1280, het Muiderslot. Al eerder bouwde hij de Westfriese dwangburchten waaronder Kasteel Radbouw te Medemblik. Via een ketting over de Vecht liet Floris V tol heffen bij de langsvarende schepen. Graaf Floris werd op 12 juni 1296 in de omgeving van zijn kasteel gevangen genomen door Gijsbrecht van Amstel en Herman van Woerden. Bij een ontsnappingspoging werd hij gedood door Gerard van Velsen.

De kosten voor deze excursie bedragen € 34,00 inclusief koffie met appelgebak, lunch, rondleidingen en entree Muiderslot.

Ook vorig jaar was er veel belangstelling voor de excursie waardoor wij mensen moesten teleurstellen. Daarom is het aan te bevelen om u snel op te geven zodat u zeker bent van een plaats voor deze prachtige dag. VOL IS VOL.

Opgave is mogelijk via info@oudhoorn.nl of tijdens de openingsuren in Het Pakhuis. Betalingen, die uiterlijk op 31 mei binnen moeten, zijn graag contant in Het Pakhuis of op rekeningnummer 2144888 t.n.v. Vereniging Oud Hoorn.