Carillonconcert door beiaardier Katarzyna Piastowska

09-09-2009

Carillonconcert door beiaardier Katarzyna Piastowska (Polen) zomerconcertserie 2009 van de "Vereniging Het Carillon te Hoorn".

In het laatste concert van de zomeravondconcertserie van de Vereniging Het Carillon te Hoorn concerteert beiaardier Katarzyna Piastowska (Polen) op woensdag 9 september van 19.30 tot 20.30 uur op het carillon van de Grote Kerk te Hoorn.

Katarzyna Piastowska

Katarzyna Piastowska (1981) begon met pianostudies in 1988 aan de muziekschool van Slupsk in Polen. Ze nam deel aan diverse pianoconcoursen en recitals en won in 1992 de eerste prijs bij een wedstrijd voor pianoduo’s in Starogard Gdanski. Vanaf 1996 studeerde ze woortgezet muziekonderwijs in Slupsk waar ze in 2000 haar Bachelor-diploma behaalde. In hetzelfde jaar begon ze haar studie muziektheorie en compositie aan het conservatorium van Gdansk.

Op die plaats staan de enige twee beiaarden van Polen en dat wekte haar interesse. Uiteindelijk leidde het er zelfs toe dat ze ging deelnemen aan het "Socrates Carillon Project 2003" dat werd gegeven aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht, afdeling Nederlandse Beiaardschool Amersfoort.

In 2005 werd haar in Gdansk het diploma Master of Music in muziektheorie en compositie met heel goed resultaat uitgereikt en werd ze door het conservatorium afgevaaardigd om deel te nemen aan het " Erasmus Uitwisselingsproject 205" aan dezelfde baiaardschool. Tijdens het schooljaar 2005/2006 kon ze, dankzij een Huygens studiebeurs, haar studie te Amersfoort verder zetten.

Op het programma staan o.a. werken van Takahashi, Bach en Chopin.

Het carillon van de Grote Kerk wordt wekelijks door stadsbeiaardier Frits Reynaert bespeeld op de donderdag van 17.00 tot 18.00 uur en maandelijks op zaterdag van 14.00 tot 14.45 uur.
(in principe de 3e zaterdag)
De beiaard van Hoorn is in 1999 gecompleteerd met 2 grote zware basklokken. Het gewicht van de grootste klok bedraagt 2755 kg en de klepel 75 kg.

Zie ook de beschrijving en foto's van het carillon op deze site

Tijdens de carillonconcerten zijn er in de Hoornse binnenstad steeds twee luistertuinen geopend. Hier kunnen luisteraars in alle stilte genieten van de beiaardklanken.

1 De binnentuin van het Statenlogement, het voormalige stadhuis,
ingang in de nieuwsteeg nr. 40, het poortje naast de archeologische dienst van de Gemeente Hoorn.
2 De Bijbelse tuin bij de Doopsgezinde Remonstrantse kerk aan het Groote Oost 43 (het Foreestenhuis). ingang in de schoolsteeg, het eerste poortje aan de linkerkant.

Hier kunnen luisteraars in alle stilte genieten van de beiaardklanken. Daar zijn ook de programmaboekjes verkrijgbaar, evenals bij de V.V.V.

Informatie:
F. Reynaert, stadsbeiaardier, tel.: 0228 317816