Ledenexcursie naar Huis Doorn en Amersfoort

26-06-2010

oudhoorn

Ook dit jaar organiseren wij weer onze jaarlijkse ledenexcursie. De bus is al vol en een reservelijst is gestart. Wij vertrekken op zaterdag 26 juni 2010, om 8.30 uur van het P & R terrein aan de Van Dedemstraat met de bus naar Doorn alwaar wij een bezoek brengen aan het Huis Doorn. Bij aankomst drinken wij hier een kopje koffie met gebak in de Orangerie.
Het huis Doorn is bekend als woonplaats van de voormalige Duitse keizer Wilhelm II. Als de Duitse nederlaag een feit is vlucht hij naar het neutrale Nederland en bewoont dit landgoed van 1920 tot aan zijn overlijden in 1941. De inrichting van Huis Doorn is afkomstig uit de paleizen in Berlijn en Potsdam. Schitterende meubels, schilderijen en zilver maken het de vorstelijke asielzoeker mogelijk om overeenkomstig zijn stand te leven.
Nu is deze keizerlijke residentie in ballingschap een museum. De oorspronkelijke inrichting is nog helemaal intact en biedt ons een authentiek beeld van internationaal vorstelijke wooncultuur. Tijdens onze rondleiding in het Huis Doorn brengen de gidsen de geschiedenis van de Europese hofcultuur tot leven.

Na de rondleiding door Huis Doorn stappen wij weer in de bus en gaan we naar Amersfoort. Hier gebruiken we de lunch waarna we met enkele gidsen van het Gilde op stap gaan door deze historische stad. Amersfoort dankt zijn naam en ontstaan aan het water. Amersfoort betekent voorde of doorwaadbare plaats in de Amer of Eem. Op die plaats was het in vroegere tijden mogelijk om het moerasgebied, dat nu de Gelderse Vallei heet, van west naar oost en v.v. door te steken. De vele laaglandbeken die in dit gebied hun oorsprong vinden vormen zich in Amersfoort tot de rivier de Eem. Het water van deze rivier stroomt tussen de Amersfoortse Berg en zandruggen van Hoogland naar het vroegere Almere, later Zuiderzee en nu IJsselmeer genoemd. Tijdens de wandeling zien wij vele bezienswaardigheden en brengen ook een bezoek een de Koppelpoort. Hier krijgen de raddraaiers onder ons een blijvende herinnering zodat zij zich altijd als volleerd raddraaier kunnen manifesteren.

De kosten voor deze excursie bedragen € 37,50 inclusief koffie met gebak, lunch, rondleidingen en entree Huis Doorn.
Gezien de ervaringen uit het verleden is het aan te bevelen om u snel op te geven want VOL IS VOL.

Opgave is mogelijk via info@oudhoorn.nl of tijdens de openingsuren in Het Pakhuis. Betalingen dienen voor 31 mei binnen te zijn op rekeningnummer 2144888 t.n.v. Vereniging Oud Hoorn of contant in Het Pakhuis.