Carillonconcert Sjoerd Tamminga

18-08-2010

carillonZomeravondconcert 18 augustus: 19.30 tot 20.30 door Sjoerd Tamminga. Het carillon telt 52 klokken en is in eigendom en beheer bij de gemeente Hoorn die een stadsbeiaardier (Frits Reynaert) in dienst heeft. Elke donderdag van 17.00 -18.00 uur en 3e zaterdag van de maand 14.00-14.45 uur strooit de stadsbeiaardier de carillonklanken over de stad uit. Op het programma staan o.a. werken van Scarlatti, Kreisler, Monti en Brubeck.

sjoerdtamminga

Sjoerd Tamminga (1947) studeerde aan de beiaardschool in Mechelen.
Sinds 1977 is hij stadsbeiaardier van Goes en onderzoekt samen met zijn zoon Jorrit de mogelijkheden van samenspel van beiaard en elektronica op allerlei manieren.

Beluisteren van de carillonzomerconcerten kan in de "luistertuinen" van de Statenpoort (deze binnentuin wordt door de gemeente ter beschikking gesteld en is bereikbaar door zijpoortje Nieuwsteeg 40) en de bijbelse tuin van het Foreestenhuis (ingang via Schoolsteeg). Het carillon is ook goed te beluisteren rondom de Grote Kerk.

Concerten op de woensdagavond van 19.30 tot 20.30 uur:

25 Augustus: Katarzyna Piastowska (Polen),
8 September: Peter Bremer.

U weet nu waar de klepel hangt, maar of u ooit nog de klok zal horen luiden? Laat het geen noodklok zijn, maar het prachtige klokkenspel uit de Grote Kerk.

Een beschrijving van het carillon treft u hier aan op onze site

Op de site van de Gemeente hoorn staat hier de nodige informatie.

Er valt voor weinig geld heel veel te genieten; de contributie van € 7,00 blijkt nimmer een reden om het lidmaatschap aan te gaan of te beëindigen. Ook een eenmalige bijdrage aan vereniging Het Carillon op bankrekeningnummer 47.53.29.767 bij de ABN/Amro te Hoorn wordt zeer op prijs gesteld. Dit zal gebruikt worden voor de inrichting van de torenkamer in de toren van de Grote Kerk.

De Vereniging "Het Carillon te Hoorn" is zeer actief in het onder de aandacht brengen van de Hoornse beiaardcultuur en neemt regelmatig het initiatief tot het organiseren van bijzondere activiteiten. Stadsbeiaardier Frits Reynaert heeft, zoals doorgaans gebruikelijk, als adviseur zitting in het verenigingsbestuur. De Vereniging speelt een belangrijke rol in de ondersteuning van de stadsbeiaardier bij de promotie van de beiaard en de beiaardkunst.

In Hoorn is de afgelopen decennia veel aandacht besteed aan de ontwikkeling en verbreiding van de beiaardcultuur, o.a. door:

• de inzamelingsactie voor de restauratie en het weer bespeelbaar maken van het carillon van de Grote Kerk
• het inzamelen van gelden voor de uitbreiding van het carillon met 2 grote klokken
• de organisatie van concerten en speciale concerten waarbij de stadsbeiaardier samenspeelt met b.v. koperblazers. Een traditie is reeds gegroeid in de vorm van de bijzonder populaire concerten op Open Monumentendag, samen met de Hoornse Brassband, en de veel publiek trekkende Open-Toren-bespeling, waarbij het publiek de beiaardier aan het werk kan zien.
• het werven van nieuwe leden onder muziekliefhebbers en regelmatige luisteraars bij de zomerconcerten

L.L. Overbeek, voorzitter
H.A.M Stumpel, secretaris