Carillonconcert: Katarzyna Piastowska (Polen)

25-08-2010

carillon Zomeravondconcert25 augustus: 19.30 tot 20.30 door Katarzyna Piastowska (Polen). Kasia Piastowska (1981) begon met pianostudies in 1988 aan de muziekschool van Slupsk in Polen. Ze nam deel aan diverse pianoconcoursen en recitals en won in 1992 de eerste prijs bij een wedstrijd voor pianoduo’s in Starogard Gdanski. Vanaf 1996 studeerde ze voortgezet muziekonderwijs in Slupsk waar ze in 2000 haar Bachelor-diploma behaalde. In hetzelfde jaar begon ze haar studie muziektheorie en compositie aan het conservatorium van Gdansk. Op die plaats staan de enige twee beiaarden van Polen en dat wekte haar interesse.

katarzynaUiteindelijk leidde het er zelfs toe dat ze ging deelnemen aan het "Socrates Carillon Project 2003" dat werd gegeven aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht, afdeling Nederlandse Beiaardschool Amersfoort. In 2005 werd haar in Gdansk het diploma Master of Music in muziektheorie en compositie met heel goed resultaat uitgereikt en werd ze door het conservatorium afgevaardigd om deel te nemen aan het "Erasmus Uitwisselingsproject 2005" aan dezelfde beiaardschool. In 2005/2006 werd ze geselecteerd voor het Huygens Scholarship project om beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort te studeren. In 2008, ontving Kasia haar "Bachelor of Art and Humanities" aan Roosevelt Academy Universiteit te Middelburg. Daar volgde ze lessen bij Geert D'Hollander. In Juli 2008, ontving ze een eerste prijs tijdens het International beiaard concours te Middelburg. In de zomer van 2009, werd ze uitgenodigd om beiaardconcerten te geven in Denemarken, België en Nederland. In juni 2009 ontving Kasia haar Bachelor diploma piano aan de uziekacademie van Gdansk. Tijdens haar studie werkte ze als academisch docent muziektheorie aan het Muziek Instituut van de Universiteit Vorpommern Slupsk.

Het carillon telt 52 klokken en is in eigendom en beheer bij de gemeente Hoorn die een stadsbeiaardier (Frits Reynaert) in dienst heeft. Elke donderdag van 17.00 -18.00 uur en 3e zaterdag van de maand 14.00-14.45 uur strooit de stadsbeiaardier de carillonklanken over de stad uit.

Beluisteren van de carillonzomerconcerten kan in de "luistertuinen" van de Statenpoort (deze binnentuin wordt door de gemeente ter beschikking gesteld en is bereikbaar door zijpoortje Nieuwsteeg 40) en de bijbelse tuin van het Foreestenhuis (ingang via Schoolsteeg). Het carillon is ook goed te beluisteren rondom de Grote Kerk.

Laatste concert op de woensdagavond van 19.30 tot 20.30 uur:

8 September: Peter Bremer.

U weet nu waar de klepel hangt, maar of u ooit nog de klok zal horen luiden? Laat het geen noodklok zijn, maar het prachtige klokkenspel uit de Grote Kerk.

Een beschrijving van het carillon treft u hier aan op onze site

Op de site van de Gemeente Hoorn staat hier de nodige informatie.

Er valt voor weinig geld heel veel te genieten; de contributie van € 7,00 blijkt nimmer een reden om het lidmaatschap aan te gaan of te beëindigen. Ook een eenmalige bijdrage aan vereniging Het Carillon op bankrekeningnummer 47.53.29.767 bij de ABN/Amro te Hoorn wordt zeer op prijs gesteld. Dit zal gebruikt worden voor de inrichting van de torenkamer in de toren van de Grote Kerk.

De Vereniging "Het Carillon te Hoorn" is zeer actief in het onder de aandacht brengen van de Hoornse beiaardcultuur en neemt regelmatig het initiatief tot het organiseren van bijzondere activiteiten. Stadsbeiaardier Frits Reynaert heeft, zoals doorgaans gebruikelijk, als adviseur zitting in het verenigingsbestuur. De Vereniging speelt een belangrijke rol in de ondersteuning van de stadsbeiaardier bij de promotie van de beiaard en de beiaardkunst.

In Hoorn is de afgelopen decennia veel aandacht besteed aan de ontwikkeling en verbreiding van de beiaardcultuur, o.a. door:

• de inzamelingsactie voor de restauratie en het weer bespeelbaar maken van het carillon van de Grote Kerk
• het inzamelen van gelden voor de uitbreiding van het carillon met 2 grote klokken
• de organisatie van concerten en speciale concerten waarbij de stadsbeiaardier samenspeelt met b.v. koperblazers. Een traditie is reeds gegroeid in de vorm van de bijzonder populaire concerten op Open Monumentendag, samen met de Hoornse Brassband, en de veel publiek trekkende Open-Toren-bespeling, waarbij het publiek de beiaardier aan het werk kan zien.
• het werven van nieuwe leden onder muziekliefhebbers en regelmatige luisteraars bij de zomerconcerten

L.L. Overbeek, voorzitter
H.A.M Stumpel, secretaris