Oosterkerkwandeling

17-06-2005

Vrijdagavond 17 juni voert de wandeling van de Vereniging Oud Hoorn over een klein stukje van de Westfriese Omringdijk thans het Grote Oost. Deze dijk liep dwars door Hoorn om aan het eind van het West de stad weer te verlaten.

Hier woonden vele rijke regenten en kooplieden waarvan de rijkdom nog wordt weerspiegeld in de vele prachtige panden waarbij het in Lodewijk XIV-stijl gebouwde Foreestenhuis wel speciaal tot de verbeelding spreekt. In de balzaal van Nanning van Foreest vestigde zich later de Remonstrantse Gemeente die inmiddels is samengegaan met de Doopsgezinde Gemeente.

Ook hoort u alles over de zogenaamde taartmoord in het pand op nummer 75, waarmee een nieuw begrip aan de Nederlandse jurisprudentie werd toegevoegd. Niet alleen wordt verteld over rijke regenten in dure panden maar ook verhalen over moord en liefde zullen worden behandeld door de gidsen van Oud Hoorn.

Ook hoort u de reden van de vervanging van het torentje van de Oosterkerk in 1600 en waarom een Renaissance voorgevel staat voor deze Gotische kerk. Op dit punt aangekomen zal de wandeling worden beëindigt met een bezoek aan de kerk waar u uitleg krijgt over de gebrandschilderde ramen waarvan er slechts één altijd op zijn plaats is gebleven.

Onder het genot van een kopje koffie of thee kunt u nog even gezellig napraten over de rondleiding, wel zal hiervoor een kleine vergoeding worden gevraagd.

Deelname aan deze wandeling is gratis. Deze begint om 19.30 uur op de Roode Steen.