Tentoonstelling (archief)

Een rondje Hoorn

11-01-2011

oudhoornDe tentoonstelling "Een rondje Hoorn" bevat oude ansichtkaarten uit de verzameling van G. van der Zel en is vrij toegankelijk te bezoeken vanaf dinsdag 11 januari 2011, tijdens de openingstijden van het Verenigingsgebouw. De tentoonstelling is samengesteld door Trudy de Rooy, Marit Veerman en Femke Uiterwijk.

Het is de tweede tentoonstelling met ansichten van de heer Van der Zel: zijn verzameling is zo groot dat nu weer een prachtige selectie kon worden gemaakt. Veel Horinezen kennen Giel van der Zel van zijn grote voorliefde voor ansichtkaarten en oude foto's van Hoorn. Sommigen kennen hem ook van de medaillefabriek van Van Straaten of van zijn werk als tijdschrijver in "De Bunker" bij Scholten. Maar Giel van der Zel is niet alleen maar medaillepoetser of facturist geweest. In de oorlog was hij dwangarbeider in Oost-Duitsland en samen met zijn vrouw runde hij een sigarenwinkel op de Koepoortsweg, waar menig Horinees de voetbaluitslagen met kloppend hart heeft staan bekijken. (Rogier Overman, Vereniging Oud Hoorn, december 1999)

Op 1 januari 2007 overleed Giel van der Zel, 86 jaar oud. Een man, met een fascinatie voor alles wat er in zijn stad stond en gebeurde. Zijn leven lang verzamelaar en op zijn manier chroniqueur van Hoorn. Niets ontsnapte aan zijn ogen èn aan zijn verzameldrift. Zo ontstond deze unieke collectie. Als Vereniging Oud Hoorn waren we verheugd dat de collectie, enkele tientallen schitterende albums waarvan de waarde nauwelijks in een bedrag uit te drukken is in ons bezit kwam.
Wij hebben ons daarover ontfermd zoals een goed huisvader betaamt en zullen de collectie die velen zal boeien ontsluiten en voor een breed publiek toegankelijk maken. Momenteel wordt de collectie gedigitaliseerd. Elke foto, elke ansichtkaart, ook de achterzijdes, want ook die boden soms interessante informatie, maar ook alle pagina’s als geheel, want de heer Van der Zel maakte er soms prachtige tekeningen bij en heel bijzondere beschrijvingen. In de vitrines kunt u daarvan voorbeelden zien. Vanwege de grote betekenis van deze albums hebben we contact gezocht met het Westfries Archief. De hele collectie wordtdaar bewaard onder de best denkbare condities. De verzameling behoort nu al tot Hoorns cultuur-historische schatten.