Langs Hof en tuin

01-07-2005

Vrijdag 1 juli a.s. voert de wandeling van de Vereniging Oud Hoorn langs het Sint Pietershof, het Claes Stapel's Hofje en het Rozenhof dat in het begin van de vorige eeuw is gebouwd.
Tijdens deze wandeling bezoeken wij de, van de straat af niet zichtbare, binnenplaats van het St.Pietershof waar u nog iets van de verstilde sfeer van weleer kunt proeven.

Oorspronkelijk stond op deze plaats het klooster St.Pietersdal dat na de Reformatie werd ingericht als Oude Mannenhuis. Deze situatie heeft niet lang geduurd toen het stadsbestuur, uit financiële overwegingen, besloot dat het elders in de stad gevestigde Oude Vrouwenhuis moest worden opgeheven waardoor een deel van de inwoonsters naar deze plek verhuisde Sindsdien is het in gebruik als huisvestiging voor oudere stadgenoten die thans de leeftijd van 55 jaar bereikt moeten hebben. In het begin van de 19e eeuw is dit complex uitgebreid met het door Van Reijendam ontworpen Rozenhof.
Tijdens deze wandeling zullen de gidsen extra aandacht besteden aan deze stadsarchitect die bij de bouw van zijn eigen woning een vreemde vergissing beging. Hij is echter vooral bekend geworden door zijn voorliefde voor chaletachtige houten dakkapellen en balkonnetjes.

De tocht brengt ons ook naar de Ramen, een gebied met veel schuilkerken van verschillende godsdiensten. Hier brengen wij een bezoek aan een fraaie tuin die deze avond speciaal voor de wandelaars is opengesteld. Start Plantsoen NS-station, 19.30u.