De schippers van de VOC in de 18e eeuw.

04-10-2005

De heer J.R.Bruijn, hoogleraar zeegeschiedenis, geeft ons inzicht in het leven en werken van de schippers van de VOC.

Ruim vier eeuwen geleden kreeg de VOC het alleenrecht voor de handel op Azië. Bijna vijfduizend reizen werden ondernomen naar de Oost en een miljoen personen trotseerden de gevaren en risico's op de schepen van de VOC. Slechts 367 000 van hen zijn teruggekeerd in het vaderland. Een deel van de achterblijvers koos voor een verblijf in het onbekende Indië, een ander deel kwam om het leven door schipbreuk of ontberingen.
Groot was dan ook de verantwoordelijkheid van de schippers als zij, met soms wel honderden opvarenden, de acht maanden durende reis naar het verre Oosten maakten om zwaar beladen met Aziatische goederen terug te keren in de Nederlandse havens.

Over de schippers van de VOC in de achttiende eeuw zal de heer J.R.Bruijn, hoogleraar zeegeschiedenis, een lezing houden in het Theater "Het Pakhuis", Onder de Boompjes 21 te Hoorn.

De lezing zal plaatsvinden op dinsdag 4 oktober a.s., aanvang 20.00 uur.
Toegang € 2,50.

Voorverkoop en telefonisch reserveren bij Vereniging Oud Hoorn op dinsdag, donderdag en zaterdag, Onder Boompjes 22 te Hoorn, telefoon 0229-273570.