30 jaar Stadsherstel

26-01-2006

De stichting Stadsherstel zal vertellen over de ruim veertig historisch waardevolle objecten en complexen die het de laatste dertig jaar voor onze stad heeft kunnen behouden.

Donderdag 26 januari aanvang 20.00 uur zal de lezing van de Vereniging Oud Hoorn worden verzorgd door Rita Bax en Jan van der Heijden van de Stichting Stadsherstel.
Bij gelegenheid van het dertig jarig bestaan van deze stichting is een boek verschenen met de resultaten uit deze periode. Hieruit blijkt dat Hoorn er heel anders zou hebben uitgezien als de Stichting Stadsherstel zich niet zou hebben ingezet voor de restauratie van het historisch erfgoed in de stad. Monumenten door de hele binnenstad zijn onder handen genomen zoals de Ridderikhoffpanden aan de Roode Steen en recent het Oost Indisch Pakhuis op de hoek van Onder de Boompjes en de Pakhuisstraat. Dit voormalige pakhuis van de VOC is voor een deel onderkomen van de tandartsenopleiding Acta en voor het andere deel van de Vereniging Oud Hoorn. Naar aanleiding van deze restauratie zal de lezing van deze avond gaan over de Stichting Stadsherstel, haar werkzaamheden en de daarmee bereikte resultaten.
De lezing zal plaatsvinden in het O.I.Pakhuis, Onder Boompjes 21 te Hoorn, toegang euro 2,50. Voorverkoop en telefonisch reserveren bij Vereniging Oud Hoorn op dinsdag, donderdag en zaterdag, Onder Boompjes 22 te Hoorn, telefoon 0229-273570.