LEDENEXCURSIE NAAR GOUDA

27-06-2015
Onze jaarlijkse ledenexcursie zal deze keer plaatsvinden op zaterdag 27 juni a.s. Wij vertrekken naar Gouda om 8.30 uur van het P & R terrein ter hoogte van de Van Dedemstraat. Gouda ligt in het midden van het Groene Hart bij de samenvloeiing van de rivieren de Gouwe en Hollandse IJssel. Mede dankzij de binnenvaart over deze rivieren groeide Gouda in de middeleeuwen uit tot een belangrijke stad. In 1272 kreeg het van Floris V stadsrechten en aan het eind van de middeleeuwen was Gouda uitgegroeid tot de vijfde stad van Holland. In de binnenstad is nog altijd een groot aantal historische en monumentale gebouwen te vinden, waarvan het stadhuis en de Sint-Janskerk de beroemdste zijn. Daarnaast is het bekend om zijn Goudse kaas,
die in de zomer nog steeds verhandeld wordt op de donderdagse
toeristische kaasmarkt. Ten slotte geniet Gouda bekendheid door de fabricage
van kaarsen, pijpen en stroopwafels en de jaarlijkse kaarsjesavond.

Na aankomst drinken wij een kopje koffie/thee met een Gouds stroopwafelgebakje bij Gebackerij en Tearoom Van den Berg om vervolgens een bezoek te brengen aan de Sint-Janskerk. Deze naar Johannes de Doper genoemde kerk is met haar 123 meter de langste kerk van Nederland. De kerk is beroemd om haar gebrandschilderde ramen, onder andere uit de 16e eeuw. Daarna gaan wij weer terug naar Van den Berg voor de lunch. Hier worden wij door de gidsen opgehaald voor een rondleiding door historisch Gouda. Naast het prachtige stadhuis en de imposante kerk, die wij ’s morgens hebben bezocht, bekijken wij de Haven met haar grachtenpanden en meerdere oude waterwerken en lopen wij door sfeervolle hofjes, straatjes en steegjes. Het stadhuis met de prachtige trouwzaal, de burgemeesterskamer en de raadszaal kunnen wij na de stadswandeling bezoeken mits het niet gebruikt wordt voor bijvoorbeeld een trouwerij.

De kosten voor deze excursie bedragen € 39,50 inclusief vervoer, koffie/thee metgebak, lunch en rondleiding. Ieder jaar zijn er meer aanmeldingen dan beschikbare plaatsen waardoor wij de leden die het kwartaalblad wat later ontvangen dikwijls teleur moeten stellen. Om ieder een gelijke kans te geven zal ook dit jaar weer worden geloot. Uw aanmelding dient vóór 15 mei bij ons binnen te zijn waarna wij de loting kunnen laten plaatsvinden. Hierna krijgt u zo spoedig mogelijk van ons bericht.

Opgave is mogelijk via info@oudhoorn.nl of tijdens de openingsuren in Het
Pakhuis.