Open Monumentendag 12-13 september: Water en vuurhuis + Bierkade open!

12-09-2015

openmonumentendag

Op Open Monumentendag zet Nederland massaal de deuren open, in 2015 met speciale aandacht voor het thema Kunst & Ambacht. Het is dé kans om een plek te bezoeken, die anders niet voor publiek toegankelijk is, of om mee te doen aan een bijzondere activiteit of rondleiding. Of het nu die geheime tuin is achter de kloostermuren, die gesloten villa aan het einde van de straat of dat monumentale grachtenpand, op Open Monumentendag kunt u geschiedenis tot leven zien komen.

Meer dan vierduizend unieke monumenten zijn dat weekend gratis voor iedereen toegankelijk en er worden speciale rondleidingen en eenmalige activiteiten georganiseerd. Al die monumenten die meedoen zijn herkenbaar aan de Open Monumentendag-vlag.

oudhoornIn Hoorn zijn o.a. twee panden van de Vereniging Oud Hoorn open:

1. Het Water en vuurhuys, Schoolsteeg 7:

Dit pand was voorheen een water- en vuurhuis, men verkocht gloeiende turf voor de haard, fornuis of stoof. Ook kon je er warm water krijgen. In de 19e eeuw kocht de winkelier het warme water in bij de stoomwasserij. In 1938 moest het vanwege bouwvalligheid worden afgebroken, maar met hulp van de Vereniging Oud Hoorn werd een snel reparatieplan opgesteld zodat het pand behouden bleef. Na aankoop door Oud Hoorn in 1953 werd het pand gerestaureerd.

Meer informatie over de geschiedenis van dit pand vind u hier

2. Bierkade 10.

Het kleine burgerwoonhuis met de merkwaardige regenpijp stamt uit de 17e eeuw. De oorspronkelijke trapgevel is verdwenen, toch heeft het pandje de Anton Pieckachtige uitstraling behouden door de 18e-eeuwse glasroedes tussen de gesneden consoles. Vereniging Oud hoorn kocht het pand al in 1919 om het voor verval te behoeden. Tijdens Open Monumentendag zaterdag 12 september zet huidige bewoonster Wendy van der Veen de voordeur van Bierkade 10 open voor een blik op de goed bewaarde oorspronkelijke indeling. let vooral op de 18e-eeuwse tegelschouw en de bedsteewandkast zonder deuren in de woonkamer en op het 18e-eeuwse tableau op de betegelde keukenschouw.

Meer informatie over dit pand vind u hier