Tentoonstelling over de geschiedenis van het O.I. Pakhuis

16-02-2006
Toen in 1606 de eerste schepen vol geladen met specerijen terugkeerden uit de Oost ontstond de behoefte aan een opslagruimte voor deze handelswaar. In Hoorn, één van de zes kamers van de Verenigde Oost Indische Compagnie, werd een pakhuis gebouwd aan de straat die hierdoor de Oostindische Steeg ging heten, de huidige Pakhuisstraat. Toen echter aan het einde van de 18e eeuw de VOC, door vooral de oorlogen met Engeland, de lasten niet langer meer kon dragen werd deze organisatie opgeheven en kreeg dit pakhuis vele malen een andere bestemming.Sinds 1997 is de Vereniging Oud Hoorn gevestigd in een deel van het pand, maar de rest van het gebouw raakte steeds meer in verval. Dankzij de inzet van diverse geïnteresseerden werd het onlangs gerestaureerd onder beheer van de Stichting Stadsherstel en in gebruik genomen door het tandheelkundig opleidingscentrum Acta.Dit was voor de Vereniging Oud Hoorn aanleiding om in de permanente expositieruimte een tentoonstelling te organiseren over de historie van dit monument. Tijdens de openingsuren op dinsdag, donderdag en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur kunt u deze tentoonstelling gratis bezoeken. Oud Hoorn is gevestigd in het Oost Indische Pakhuis op de Hoek van Onder de Boompjes en de Pakhuisstraat.