Tentoonstelling (archief)

Tentoonstelling J.C. Kerkmeijer en de bouwplancommissie

16-01-2017

In de expositieruimte is vanaf 8 januari gedurende 3 weken  ivm het honderdjarig bestaan van de Vereniging Oud Hoorn een overzicht van de werkzaamheden van J.C. Kerkmeijer in de bouwplancommissie van de gemeente Hoorn. Deze tentoonstelling heeft hier ook al eerder gehangen. J.C. Kerkmeijer was één van de oprichters van de Vereniging Oud Hoorn.
J.C. Kerkmeijer (1875-1956) was, naast zijn vele andere culturele functies, meer dan 30 jaar voorzitter van de bouwplancommissie die in 1917 in Hoorn werd ingesteld. De bouwplancommissie ( te vergelijken met de later genoemde welstandscommissie) werd, mede op zijn aandringen, ingesteld omdat men zich grote zorgen maakte over de staat van de Hoornse monumenten en het straatbeeld in die tijd. In deze commissie werden alle plannen voor nieuwbouw of de wijzigingen van bestaande panden besproken en als advies voorgelegd aan het gemeentebestuur.
Op veertien panelen kan de bezoeker kennismaken met bouwtekeningen van een aantal bekende panden ( het slachthuis, de bioscoop Winston, winkelpand van P. de Gruyter, Sint Jansgasthuis aan de Koepoortsweg) en de oude en nieuwe foto's van die panden bekijken. Zo ontstaat een boeiend overzicht van de werkzaamheden die Kerkmeijer in die periode heeft verricht.
De aanleiding voor een reprise van deze tentoonstelling is het 100 jarig bestaan van de Vereniging Oud Hoorn.
De expositie, samengesteld door Marit Veerman, is te bezichtigen in het verenigingsgebouw van Ver. Oud Hoorn, Onder de Boompjes 22 op dinsdag en donderdag van 10- 16 uur en op zaterdag van 10- 14 uur. De tentoonstelling is vrij toegankelijk.