Een eeuw lang actief voor Hoorns erfgoed

Activiteit divers (komend)

Beiaardconcert Gijsbert Kok 19.30 - 20.30

02-08-2017

carillon

Het thema van de carillonconcerten 2017 is ‘Nederlandse en Vlaamse Beiaardcomposities’. Op het programma van Gijsbert Kok staat eveneens werk van Mozart, Bach en balletmuziek uit de opera 'Faust'. Een volledig overzicht leest u in het programmaboekje

Cultuur

De beiaardcultuur is een typische cultuurvorm van 'De Nederlanden'. De bloeitijd van de beiaardcultuur was in de 17e/18e eeuw. Verbetering van instrumenten en hernieuwde interesse zorgden voor een opleving aan het eind van de 19e eeuw. Beiaardiers en componisten schreven eigentijdse composities. Dit mondde uit in de typische Vlaamse beiaardcomposities, romantisch en met veel tremelo’s en de wat meer nuchtere Nederlandse composities zonder tremolo’s.

Beiaardier

Gijsbert Kok

Gijsbert Kok studeerde orgel, kerkmuziek, improvisatie en muziektheorie aan de conservatoria van Den Haag, Tilburg en Rotterdam en beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort. Hij is stadsbeiaardier van Den Haag en Scheveningen en vaste bespeler van de carillons van Voorschoten en Zoetermeer. Daarnaast is hij organist van de Abdijkerk in Den Haag/Loosduinen en de American Protestant Church in Den Haag. Hij doceert muziektheoretische vakken aan het Rotterdams Conservatorium en heeft een concertpraktijk als organist, beiaardier en begeleider.

Luisterplaats

In samenwerking met de bibliotheek te Hoorn zal bij elk concert de binnentuin (ingang aan het Kerkplein of de Wisselstraat) van de bibliotheek geopend zijn. Iedereen wordt vanaf een half uur voor aanvang ontvangen met koffie/thee. Na afloop van het concert komt de beiaardier naar de luisterplaats, waar U hem met een applaus kunt ontvangen en de hand drukken onder het genot van een drankje.

Een beschrijving van het carillon vindt u hier

Meer informatie over 'Vereniging Het Carillon' treft u hier