Open Joodse Huizen

03-05-2017

Het programma Open Joodse Huizen bestaat uit kleinschalige bijeenkomsten om te herdenken en te herinneren. Het joodse leven van voor, tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog staat centraal.

Iederen is welkom en het programma is gratis toegankelijk.

Sprekende Herdenkingen

In Open Joodse Huizen bieden huidige bewoners ruimte aan vroegere bewoners, getuigen, nazaten oude en nieuwe buurtgenoten, kenners en belangstellenden om samen verhalen over de vroegere joodse bewoners te vertellen en zo nieuwe herinneringen te maken. Verhalen over het leven voor de oorlog, vervolging, verzet en bevrijding.

In deze woningen woonden vroeger Joodse mensen die na de oorlog niet meer zijn teruggekeerd. Er is redelijk veel informatie beschikbaar van deze vroegere bewoners en die verhalen werden op 4 mei 2016 voor de eerste keer aan de bezoekers doorverteld door nazaten, getuigen en voormalige buurtbewoners. Heel vaak was er familie aanwezig en deze familieleden konden de bestaande verhalen aanvullen. De bezoekers waren onder de indruk maar ook de familieleden zelf.

Programma

Op 3 mei zullen de bewoners van plm. 8 woningen in Hoorn hun huizen openstellen voor de verhalen van vroeger.

- Grote Oost 35 om 10.00 uur

- Grote Oost 6, om 11.00 uur

- Beatrixlaan 3, om 12.00 uur

- Het Keern 81, Grote Oost 6, en Drieboomlaan 19 om 13.00 uur

- Nieuwe Noord 33 en Tweeboomlaan 74, beiden om 14.00 uur

- Drieboomlaan 69, om 15.00 uur

Informatie

Download de folder met uitgebreide programmabeschrijving en/of lees meer op de website van OJH.  Houd rekening met een beperkt aantal plaatsen in de meeste huizen.

Dit programma wordt georganiseerd door Vereniging Oud Hoorn en het Hoornse Comité 40-45 in samenwerking met het Joods Cultureel Kwartier in Amsterdam.