Een eeuw lang actief voor Hoorns erfgoed

Herdenking 500 jaar Grote Pier

25-06-2017

Radboud

Het Westfries Genootschap en het Westfries Archief organiseren de komende maanden tal van activiteiten in het kader van “500 jaar Grote Pier”. Op 25 juni 2017 is het namelijk precies vijf eeuwen geleden dat Fries-Gelderse huurlegers een grootschalige roof- en plundertocht ondernamen in Westfriesland. Deze gebeurtenis is vooral bekend geworden door de betrokkenheid van Grote Pier met zijn Zwarte Hoop en zijn beleg van Medemblik. De stad ging volledig in vlammen op, waarna ook omliggende dorpen het moesten ontgelden. Hoorn heeft veel vluchtelingen uit Medemblik opgevangen.

Tentoonstelling t/m 7 januari 2018 ‘Enteren! Piraten in Westfriesland’

Maak kennis met het piratenleven en het middeleeuwse kasteel uit 1288. Wat u zeker niet mag missen is de replica van het zwaard van Grote Pier!

Middeleeuws Festijn 24 en 25 juni 2017

Radboud

Cranenburch Events organiseert in en rondom Kasteel Radboud te Medemblik een middeleeuws festijn. Op beide dagen wordt de belegering van het kasteel nagespeeld. Slotvoogd Joost van Buren verdedigt zijn burcht fier! Zal het Grote Pier deze keer wel lukken het kasteel te veroveren?

Grote Pier fietstocht op 24 juni

Historische fietstocht (37 kilometer) langs een gedeelte van de route van de manschappen van Grote Pier. Start en inschrijving tussen 10 en 13 uur aan de Pekelharinghaven ter hoogte van NED 1671; einde bij de dorpskerk van Opperdoes tussen 11 en 17 uur. Deelname € 2,-.

Lezingenavond 24 juni

Gezaghebbende historici vertellen over de geschiedenis van Grote Pier, Kasteel Radboud en de strijd om het Friese gewest. Aanvang 20:00 uur, toegang € 4,-, locatie Kasteel Radboud.

Voor meer informatie over activiteiten rond de herdenking, zie hier.