Kerkenpadwandeling, vertrekpunt Roode Steen

23-07-2004
Nadat de kerk van de H.Cyriacus, de huidige Mariakapel in de Achterstraat, door brand was verwoest vonden de parochianen een onderkomen in de tweede kerk van de gemeenschap de voormalige schuilkerk van de paters Franciscanen aan het Achterom. Daar deze echter te klein was voor zo'n enorme uitbreiding werd al snel besloten om hem te slopen en een nieuwe kerk te bouwen die werd toegewijd aan de oorspronkelijke stadspatroon de Heilige Cyriacus, maar ook aan de beschermheilige van de voormalige kerk op deze plaats de H.Franciscus. Dankzij de inmiddels herkregen godsdienstvrijheid nu echter wel met het front aan de belangrijkste straat van de stad en niet weg gestopt zoals destijds was voorgeschreven.

Tijdens de kerkenpadwandeling van de Vereniging Oud Hoorn zal de kerk worden bezocht en wordt een korte uitleg gegeven over het ontstaan en het interieur.

Op 2 juli 1769 werd de Lutherse kerk aan de Ramen ingewijd door ds. I. Scholten. Tijdens uw bezoek aan deze kerk zult u waardering krijgen voor de kleine Lutherse gemeente van ca. 70 leden die er alles aan doet om dit prachtige monument te onderhouden en voor de eredienst te bewaren.

Ook vertellen de gidsen van Oud Hoorn over de vele schuilkerken die in dit gebied gestaan hebben en over andere wetenswaardigheden die onderweg worden gepasseerd.  Deze wandeling op vrijdag 23 juli a.s. begint om 19.30 uur op de Roode Steen. Deelname is gratis.