Een eeuw lang actief voor Hoorns erfgoed

Stadswandelingen

• 04-08-2017 - Koepoortswegwandeling 19.30 u. start Noorderplantsoen

oudhoorn De gidsen van Oud Hoorn lopen met de Koepoortswegwandeling de laatste vrijdagavondwandeling van deze zomer.

De weg tussen het zoete achterland en de vuile stad

Het zal voor velen als een verrassing komen te horen dat de Koepoortsweg een heel oude straat is. Al bij de stadsuitbreidingen aan het begin van de 15e eeuw ziet de lange weg het levenslicht. Hij komt te liggen tussen de tuinen en gaarden. Het is de verbinding met het zoete achterland. Het is de aanvoerroute voor de producten van tuinders en ook het vee komt daar via de stadspoort binnen. Rijken laten er hun buitenplaatsen bouwen waar ze in de warme zomermaanden graag gebruik van maken om de overvolle en vervuilde stad te ontvluchten.

En met welke gids u ook meegaat, ze kennen allemaal de namen van de vier identieke huizen met de vrouwennamen aan het einde van de weg.

De Oud Hoorn Koepoortwegwandeling start aan de voorkant van het NS station om 19:30 uur. Deelname is gratis.

Koepoortsweg 51

Foto: Koepoortsweg 51, een van de statige rijke buitenplaatsen.

Voor een privéwandeling op maat voor scholen of ter gelegenheid van b.v. familiefeest, verenigings- of zakenuitje kunt u contact opnemen met gidsen@oudhoorn.nl.

Stadswandelingen in archief