Adres en gebouw

Openingstijden:
Dinsdag en donderdag: 10.00 uur - 16.00 uur
Zaterdag: 10.00 uur - 14.00 uur

Grotere kaart (Opent in nieuw scherm)

Geschiedenis Oost-Indisch Pakhuis

1920-1930 Onder de Boompjes 22
Rechts, Oost Indisch Pakhuis 1925 1935

Gevelsteen v.h. VOC pakhuis
Gevelsteen

Gevelsteen v.h. VOC pakhuis
Ca. 1920 1930 als hulpkazerne

Het Verenigingsgebouw en het documentatiecentrum van Oud Hoorn zijn sinds 1998 gevestigd in het Oost-Indisch Pakhuis, een van de twee prachtig bewaard gebleven pakhuizen aan Onder de Boompjes. De pakhuizen dienden in oorsprong voor de opslag van kruidnagels, nootmuskaat en peper. De geurende specerijen werden vanaf 1606 door de schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie uit Oost-Indië aangevoerd. De pakhuizen zijn in 1940 en 1957 gerestaureerd en in een prima conditie.

Cartouche en gevelsteen

Oud Hoorn is gevestigd in het rechter pakhuis, Onder de Boompjes 22, dat is gebouwd in 1606, zoals ook op de cartouche boven de deur is te lezen. Van het linker pakhuis, Onder de Boompjes 21, dat op dit moment wordt gebruikt door THEATER HET PAKHUIS is het bouwjaar onbekend. Dit pakhuis heeft een gevelsteen waarop twee 17e-eeuwse driemasters zijn te zien.

Eerdere bestemmingen van de pakhuizen

Als de muren eens konden spreken! De pakhuizen hebben in de afgelopen jaren verschillende bestemmingen gehad wat ze heel bijzonder maakt. Om een aantal voormalige bestemmingen te noemen: garnizoen en hulpkazerne, woonruimte voor militairen, huurwoning, arbeidsbureau, consultatiebureau, rampendepot van het Rode Kruis en zelfs een groentewinkel.