Crash boven Hoorn, 7 july 1944

Monument 'Zij die vielen'
'Zij vielen voor ons'
Monument aan de Westerdijk, 7-5-2011

Het monument "Zij vielen voor ons" is een teken van erkentelijkheid voor de rol die het Amerikaanse 390th Bomb Squadron heeft gespeeld in de bevrijding van de Nazi bezetting. Tijdens een missie met bestemming Merseburg in Duitsland zijn op 7 juli 1944 twee vliegtuigen van het 390th Bomb Squadron ter hoogte van Ursem tegen elkaar gebotst, brokstukken kwamen neer in Hoorn en directe omgeving, 13 bemanningsleden kwamen om.

Het monument is vervaardigd door Truus Menger, die ook de vier handen langs de route van de Stille Tocht heeft gemaakt Het bestaat uit bronsafgietsels van oorspronkelijke vleugeldelen van een Engelse Lancaster bommenwerper die ook tijdens de oorlog boven West-Friesland is neergestort.

Begin 1994 benaderden Jos de Groot en Frank Leek, beide lid van Commité 40-45, het in Tucson USA gevestigde 390th Memorial Museum met vragen over de crash boven Hoorn. Beide zochten gedetailleerde informatie over de gevallenen. Uit deze contacten ontstond het initiatief een monument ter herinnering op te richten. Een ander gevolg van dit contact was dat John Warner en Bob Penovich (van de 390th Veterans Association) samen met andere veteranen naar Nederland reisden voor het bijwonen van de 50ste viering van Bevrijdingsdag. Er is toen een officieel document overhandigd aan de veteranen, waarin de Nederlandse regering dank betuigt aan het 390th voor de voedseldroppings die duizenden levens heeft gered.

Jaarlijks vind er bij dit monument een kranslegging plaats.

Onthulling monument 1995
De onthulling van het monument mei 1995
(Bron foto: Jos de Groot)

Onthulling monument 1995
"Veterans of the 390th Bomb Group", tijdens het bezoek aan Europa in 1995. De foto is genomen in Engeland waar de veteranen de oude 390th Bomb Group (H) vliegbasis in Parham bij Framlingham bezochten. (Bron foto: Jos de Groot)

Deel van monument
Het monument is op diverse delen gegraveerd, andere delen bevatten de namen van de gevallenen.

Bronnen:
Historical Publication NO.7, The 390th Veterans Association/Foundation Article "Tragedy Over Hoorn, The Netherlands by John S. Warner, 1995 (Vertaling: Marigold Dijkstra en Marjan Faber)
Kwartaalblad 2005/3, Frans Zack "Gevleugelde bevrijders crashten boven Hoorn".
Met dank aan:
The 390th Memorial Museum Tucson Arizona USA
Diana van den Hoogen
Peter Tack
Jos de Groot
Jaap Wiggers
Frans Zack

Foto's en afbeeldingen:
The 390th Memorial Museum, Westfries Archief, Jos de Groot, Frans Zack, diverse internetbronnen