Jacob Bakker

Geen foto
* Hoorn, 21 maart 1913
† Wognum, 27 mei 1945 oud 32 jaar

Laatste rustplaats: Algemene Begraafplaats aan het Keern, Hoorn; graf nr. 336 (oorlogsgraf)

Jacob Bakker was sleepbootkapitein, 'alhier geëvacueerd' volgens de gegevens in het archief, waarbij niet staat vemeld waar hij vandaan kwam. In het archief is te vinden dat hij is 'overleden ten gevolge van uitputting na terugkeer uit Duitsland'. Op zijn grafsteen wordt echter het kamp Amersfoort vermeld. Dat wijst erop dat hij vanwege een daad van verzet, of iets vergelijkbaars, is opgepakt. Het feit dat zijn graf de status heeft van 'oorlogsgraf' wijst ook in die richting.

Kamp Amersfoort

Kamp Amersfoort was in verhouding met andere concentratiekampen, een klein en provisorisch kamp dat in de periode 1941 - 1945 onder toezicht stond van de Duitse Sicherheitspolizei en de Sicherheitsdienst (SD). Verwaarlozing, honger, mishandeling en moord drukten een stempel op het verblijf van meer dan 35.000 gevangenen die korte of langere tijd - in twee afzonderlijke periodes - gevangen waren in dit kamp.

Graf Jacob Bakker, Keern, Hoorn; graf nr. 336 (oorlogsgraf)
Graf Jacob Bakker. Keern, Hoorn; graf nr. 336 (oorlogsgraf)

Voor de onthulling van de plaquette op 4 mei 1953 was de uitnodiging gericht aan mw. K. van der Zel-Kuipers, Zon 22, zijn (intussen hertrouwde?) weduwe.

Bronnen
* Westfries Archief toegangsnummer 0624 'Comité voor de oprichting van een gedenkteeken voor de oorlogsslachtoffers, Hoorn'
* Oorlogsgravenstichting > slachtofferregister www.ogs.nl
* Kamp Amersfoort www.kampamersfoort.nl