Phillipus Johannes Sopar

* Hoorn, 13 december 1886
† Akmaar, 3 maart 1943 oud 56 jaar

Laatste rustplaats: niet bekend

Philippus Johannes Sopar is hotelhouder op de hoek Veemarkt/Baanstraat. Hij reisde per trein richting Alkmaar. In die trein zat een groot aantal Horinezen die bij het oude vliegveld tussen Bergen en Heiloo palen in de grond moesten slaan om daar een landing (invasie!) van zweef- of gewone vliegtuigen te voorkomen. Hij stapte in een coupé die vol was (o.a zat daar dhr. Van Wijk sr.). Daarom stapte hij weer uit en ging in een volgende coupé staan, met het raam open. In de buurt van Obdam is de trein beschoten en kwam hij om het leven. Voor de onthulling van de plaquette op 4 mei 1953 was de uitnodiging gericht aan zijn weduwe, mw. ... Sopar-Postma, Platanenlaan 64, Bloemendaal.

Bronnen
* Westfries Archief toegangsnummer 0624 'Comité voor de oprichting van een gedenkteeken voor de oorlogsslachtoffers, Hoorn'
* Oorlogsgravenstichting > slachtofferregister www.ogs.nl
* Mondelinge informatie: dhr. P. Conijn te Hoorn