Theodorus Hulskes

* Hoorn, 9 augustus 1922
† Kiel, 21 maart 1943 oud 20 jaar

Laatste rustplaats: Friedhof Eichhof te Kiel, graf 60/236

Theo Hulskes was stratenmaker volgens de gegevens die in het archief zijn gevonden; volgens zijn familie was hij o.a. werkzaam bij apotheek Lippits. In het kader van de gedwongen tewerkstelling ('Arbeitseinsatz') kwam hij terecht in een fabriek in Duitsland waar hij bij een noodlottig bedrijfsongeval - hij viel in een vat met chemicaliën - is omgekomen. Kiel was in de oorlog een belangrijke scheepsbouw- en marinestad. Daar werden veel dwangarbeiders te werk gesteld, waaronder Theo Hulskes. Hij is begraven op het 'Friedhof Eichhof' in een gedeelte wat daar speciaal is bestemd voor omgekomen buitenlandse dwangarbeiders.

Voor de onthulling van de plaquette op 4 mei 1953 was de uitnodiging gericht aan A. Th. Hulskes, Nieuwe Noord 26.

Bronnen
* Westfries Archief toegangsnummer 0624 'Comité voor de oprichting van een gedenkteeken voor de oorlogsslachtoffers, Hoorn'
* Oorlogsgravenstichting > slachtofferregister www.ogs.nl
* Friedhof Eichhof www.volksbund-sh.de