Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Beeldbank: BS-groep in Jozefschool   (18-10-2022)

Binnenlandse strijdkrachten

In de Beeldbank hebben we onlangs een bijzondere foto op mogen nemen. Deze foto is afkomstig van Lena Bonte-Korrelboom en is genomen op het schoolplein van de Sint Jozefschool. De foto is afgedrukt op briefkaartformaat door Foto T. Visser, Kerkstraat 7, Hoorn. Gezien de kwaliteit van de opname lijkt het waarschijnlijk dat hij ook de fotograaf was. Visser was in het tweede en derde kwart van de vorige eeuw in Hoorn een bekende fotograaf.

Deze groep van de Binnenlandse Strijdkrachten (BS) komt uit Oudendijk, alhoewel niet iedereen daar woonde. Volgens Lena is de foto gemaakt in mei of juni 1945.

Binnenlandse strijdkrachten

Op de foto staand van rechts naar links, Piet Damen, Herman Schouten, Herman Korrelboom (de vader van Lena), Klaas Spaans en Piet Zeekant. Liggend rechts is Wim Kramer, de andere mannen zijn niet bekend. Herman Korrelboom draagt een kostuum, de anderen dragen een overall die meestal gedragen werd door BS’ers.

Lena schrijft: 'Wij zaten als gezin bij mijn grootvader in Oudendijk omdat we na Dolle Dinsdag, 5 september 1944, uit Den Helder weg moesten van de Duitsers. Daar hebben we tot het eind van de oorlog gezeten. Mijn vader heeft daar op zijn persoonsbewijs zijn geboortejaar zitten veranderen van 1906 in 1900, hij was jong genoeg om door de Duitsers opgepakt te worden. Vandaar die verandering van zijn geboortejaar. We woonden bij de melkboer in huis. Mijn vader was onderwijzer.' Lena weet niet waarom de BS uit Oudendijk naar Hoorn moest. 'Overigens was mijn vader heel gauw klaar met dat werk. Het kaalscheren van zogenaamde moffenhoeren en met menie insmeren vond hij buiten alle perken gaan.'

Volgens Egbert Ottens, schrijver van 'Hoorn in de Tweede Wereldoorlog', werden na de bevrijding eenheden van de BS van buiten Hoorn met name ingezet bij de bewaking op het Oostereiland, de Mariaschool en de voormalige burgemeesterswoning op de Roode Steen. Egbert vermoedt dat de Sint Jozefschool direct na de oorlog tijdelijk gebruikt is als huisvesting voor een aantal BS’ers. Dat verklaart ook waarom deze foto hier is gemaakt. En dat verklaart ook dat de helft van de mannen op deze foto in Oudendijk niet herkend wordt.