Presentatie Biografie A.C. Bleijs   (26-08-2023)

Adrianus Cyriacus Bleijs, architect te Hoorn en AmsterdamVrijdagmiddag 25 augustus werd het boek gepresenteerd dat ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Stichting Stadherstel Hoorn is geschreven. De happening was in de zeer goed gevulde katholieke kerk op het Grote Noord, de Koepelkerk in de volksmond, officieel de HH Cyriacus en Franciscuskerk. Die plaats was niet voor niets gekozen, want het boek beschrijft het leven en werk van architect Adrianus Cyriacus Bleijs, de bouwmeester van de Koepelkerk en vele andere panden in met name Hoorn, Amsterdam en West-Friesland. Het plan was dat Stadsherstel vorig jaar het boek al ten doop zou houden, maar het werd zo’n omvangrijk werk dat het niet lukte om het in het jubileumjaar 2022 uit te brengen. Schrijfsters Willeke Jeeninga en Laura Jonkhoff schreven uiteindelijk meer dan 500 pagina’s vol. Het boek is ruim voorzien van het werk van Bleijs, een eigenzinnige architect die met name in de tweede helft van de 19e eeuw zeer actief was.

Adrianus Cyriacus Bleijs, architect te Hoorn en Amsterdam

Na een openingswoord van Jaap Schaper, de voorzitter van Stadsherstel, kwamen de beide schrijfsters aan het woord met een korte biografie over de architect en hoe het schrijven van het boek tot stand was gekomen. Ondertussen werden heel veel door Bleijs ontworpen panden op een groot scherm gevisualiseerd.

Hierna kreeg Wognummer Kees Veeken het woord, hij schetste het levensverhaal van de Wognumse broers Jan en Dirk Tool, de aannemers die verantwoordelijk waren voor de bouw van de Koepelkerk.

Adrianus Cyriacus Bleijs, architect te Hoorn en Amsterdam

Het werd geestig verteld, al bleek dat het met de broers bepaald niet goed afgelopen is. De eerste drie exemplaren van het boek werden vervolgens overhandigd aan familieleden van de architect, aan pastor Samuel van de kerk en aan Peter van der Knaap, bestuurslid van de Stichting Koepelkerk.

Adrianus Cyriacus Bleijs, architect te Hoorn en Amsterdam

Na het officiële deel was er onder het genot van een hapje en een drankje gelegenheid om een uitgebreide expositie van het werk van Bleijs te bekijken en natuurlijk ook de kerk zelf. De vele genodigden hebben vast een mooie middag beleefd, getuige de vele geanimeerde gesprekken die na afloop gevoerd werden. De foto’s van Frans van Iersel geven een mooi beeld van de middag.
Arnoud Lansdaal.