Cursisten bezoeken Museumhuis Bonck   (15-10-2023)

Cursisten bezoeken Museumhuis Bonck

Vereniging Oud Hoorn verzorgt regelmatig een cursus Cultuurhistorie Hoorn. Deelnemers verdiepen zich in de historische schoonheid van hun woonplaats a.d.h.v. diverse praktijkopdrachten in de stad. Zondagmorgen 15 oktober stond de ontwikkeling van het woonhuis centraal. Een bezoek aan Museumhuis Bonck bracht de cursisten wel héél dichtbij het wonen en leven van een koopman rond 1624.

Uniek erfgoed

Huizen met zoveel historische onderdelen, zijn in Nederland op één hand te tellen. Het is dus erg bijzonder dat je in het hangkamertje van koopman Bonck kunt plaatsnemen. Vierhonderd jaar geleden had je door het raam uitzicht op de Zuiderzee. Aan de kade voor het huis was het een drukte van belang met schepen die hout aanvoerden.

Cursisten bezoeken Museumhuis Bonck Meer over de cursus leest u hier

Bettie van de Griend (rechts onder), vrijwilligster bij Museumhuis Bonck, verklapte dat koopman Bonck het timmerwerk duurder deed lijken dan het was. Zij heeft samen met haar man in 2022 zelf ook de cursus gevolgd.