Drukkerij Klaassen

Oud Hoorn's huisdrukker 100 jaar

Auteur: Frans Zack

Bij de start van het kwartaalblad van de Vereniging Oud Hoorn, nu ruim 25 jaar geleden, was de grafische verzorging in handen van Drukkerij Edecea aan de Italiaanse Zeedijk. Na 66 jaar op deze plaats gevestigd te zijn geweest verhuisde Edecea rond de jaarwisseling van 1985/1986 naar een nieuw pand op het industrieterrein Hoorn 80. Haast vanzelfsprekend verhuisde Oud Hoorn mee en maakte op de nieuwe stek kennis met een hypermodern bedrijf.
Helaas, Drukkerij Edecea kon het door allerlei omstandigheden niet bolwerken en Oud Hoorn moest omzien naar een andere drukker.

Voormalig belastingkantoor
Het voormalige Belastingkantoor aan het Grote Oost 41 was jarenlang het onderkomen van Drukkerij Klaassen.

Die werd gevonden in Drukkerij Klaassen, van oudsher gevestigd aan het Grote Oost. Nu onze huidige drukker zijn 100-jarig bestaansfeest in de maand december van 2004 heeft gevierd is dat de moeite waard om daar wat meer aandacht aan te schenken. Inmiddels heeft ook Drukkerij Klaassen sinds augustus 1999 de Hoornse binnenstad verlaten en is nu gevestigd op het adres De Factorij 14 op het industrieterrein Westfrisia-Oost te Zwaag. Een hypermodern pand waar de tegenwoordige typografie bedreven wordt op een manier die Laurens Jansz Coster, uitvinder van de boekdrukkunst met behulp van losse letters, in zijn graf zou doen omdraaien. Want ook hier heeft het fotografisch zetten en offsetdruk al jaren geleden zijn intrede gedaan. Maar desondanks is men bij Klaassen het loden tijdperk nog niet helemaal vergeten. Zetbokken, letterkasten en zethaken getuigen nog van de tijd dat al het drukwerk met losse loden letters gezet werd.

Vestiging anno 2004/05
Het bedrijf op de huidige plaats: De Factoij 14 op het Industrieterrein Westfrisia-Oost te Zwaag.