Aan de Leden van de Gemeenteraad alsmede het College van Burgemeester & Wethouders van Hoorn.

Hoorn, 12 januari 2003

Geachte Dames en Heren,

Tijdens de Nieuwjaarsreceptie van de VVD heeft de heer Wim van Hilten, onze fractievoorzitter en politiek leider, zich over enkele actuele kwesties uitgesproken. Omdat niet een ieder van u daarbij aanwezig was licht ik in onderstaande brief een zeer belangrijk punt daar uit om dat op deze wijze onder een ieders aandacht te brengen.

Het betreft de door het College voorgenomen overdracht van een aantal van Hoorns meest beeldbepalende monumentale gebouwen. De fractie van de VVD is faliekant tegen deze overdracht.

Naar onze stellige overtuiging is het College voorstel gestoeld op 2 foute uitgangspunten.

In de eerste plaats de idee dat het in bezit hebben van deze monumenten niet tot de kerntaken van de Gemeente zou behoren. Welnu, het in bezit hebben van het collectief cultureel erfgoed is ons inziens een overheidstaak bij uitstek!

Het tweede foute uitgangspunt betreft de financiering van het onderhoud. Particuliere instellingen zoals de beoogde overdrachtspartner Vereniging Hendrik de Keyser zouden betere toegangen hebben tot subsidiepotten t.b.v. het onderhoud.

Echter, alleen al het verkrijgen door de Gemeente van een kanjersubsidie van de Rijksoverheid ten behoeve van de restauratie van de Hoofdtoren laat zien dat dit niet het geval is. Voorlopig onderzoek door onze fractie heeft duidelijk gemaakt dat een dergelijke kanjersubsidie niet door een particuliere instelling kan worden verkregen.

Voor de goede orde, met het innemen van ons standpunt spreken wij geen enkel waardeoordeel uit over Vereniging Hendrik de Keyser. Dat doet namelijk ons inziens niet ter zake in deze principiële discussie.

Ook willen wij hier alvast ingaan op een veelgehoord argument dat wij, als tegenstander van deze overdracht, van de voorstanders te horen krijgen. Wij zouden in deze te sentimenteel zijn en niet rationeel denken.

Welnu, het behoud van cultureel erfgoed is per definitie gebaseerd op sentiment. En wel het sentiment dat het cultureel erfgoed van waarde is voor huidige en toekomstige generaties.

Niet genoeg kan worden onderstreept hoe principieel deze zaak voor ons is. Ter illustratie: intern spreken wij over “Uitverkoop van de kroonjuwelen”.

Door vroegtijdig met ons standpunt naar buiten te komen hopen wij twee dingen te bereiken:

1. Dat ook andere fracties vroegtijdig hun standpunt uitdragen;
  2. Het College dit voorstel intrekt zodat de Vereniging Oud-Hoorn de moeite van het organiseren van een referendum en de gemeente de kosten van het houden van een referendum bespaard kunnen blijven.

Met vriendelijke groeten,

Namens de fractie van de VVD,

Harry van Lunteren – Raadslid

c.c. lokale media en Vereniging Oud-Hoorn.