Kwartaalblad 2002 nr.3   (september)

kwartaablad Oud Hoorn 2002 - 3

Het nieuwe boek "Hoorn en de Zee"

Pag. 97
In het kwartaalblad wordt alle aandacht gegeven aan het verschijnen van deel 4 in de Hoornse Historische Reeks: "Hoorn en de Zee". Dit boek wordt uitgegeven door de Vereniging Oud Hoorn ter gelegenheid van het 85-jarig bestaan. Aan het boek is de afgelopen twee jaar door een grote groep mensen intensief gewerkt. Ruim 1700 belangstellenden hebben van de gelegenheid tot voor-inschrijven gebruik gemaakt. De voorpagina van het kwartaalblad toont het omslag van het boek.

Oud-voorzitters van de vereniging. H. van Scherpenberg en J. de Visser

Veerman, M.
Pag. 104-106
In de 85 jaar dat de vereniging bestaat hebben tal van voorzitters aan het roer gestaan. In het kader van dit jubileum blikt Oud Hoorn terug naar de periode waarin de heren John de Visser en Harry van Scherpenberg voorzitter zijn geweest. In een gesprek met hen wordt duidelijk waar de vereniging in die tijd, de zestiger en zeventiger jaren, zoal mee bezig was.

De bestuursleden van Oud Hoorn (11): Adriaan Brouwer (1917-1921)

Hoogeveen, Leo
Pag. 110-111
Op donderdag 1 december 1921 zou Adriaan Brouwer namens de burgerij een toespraak houden bij het afscheid van burgemeester A.A. de Jongh. Hij had zijn toespraak al helemaal uitgeschreven, maar heeft hem nooit kunnen uitspreken. Precies twee weken eerder, op donderdag 17 november, is hij plotseling overleden op 65-jarige leeftijd.

Adrianus Brouwer is op 19 oktober 1856 in Hoorn geboren als zoon van Jan Brouwer Fransz. en Cornelia Francina van Brink. Hij bezocht van 1868 tot 1873 de gemeentelijke H.B.S.
Op 18 mei 1881 trouwde hij met Maria Laurentia de Boer, van wie hij later is gescheiden van tafel en bed.
Hij woonde aan de Veermanskade 13 (voor 1889 wijk 3 nr. 282).
Brouwer was actief in het maatschappelijk leven en maakte deel uit van verschillende besturen: Hij was voorzitter van de afdeling Hoorn van het Witte Kruis en het Teekengenootschap Debutade, lid... lees verder >>

De bestuursleden van Oud Hoorn (12): Gerhard Heinrich Lückens (1917-1942)

Zack, F.
Pag. 110-111

De VOC en de Noordsche Compagnie

Tartwijk, B.C.H. van
Pag. 112-114
Scheepsjournalen uit de 17e eeuw werden vaak aangevuld met interessante verhalen om het boek niet alleen dikker maar ook aantrekkelijker te maken voor de potentiéle koper. Zelfs in onze eeuw doen dergelijke verhalen bij de lezer het voorhoofd fronsen of de mondhoeken krullen. Dit, ondanks het feit dat het over het algemeen toch grote of kleine drama's zijn waar onze voorvaderen mee werden geconfronteerd. In dit nummer van het kwartaalblad werden twee van dergelijke verhalen opgetekend.

J. van Reijendam Czn. Gemeentearchitect Hoorn 1900-1905. Boekbespreking

Uiterwijk, F.
Pag. 115-118
Op 31 mei j.l. verscheen in de Cultuurhistorische Reeks Hoorn deel 3 onder de titel: "J. van Reijendam Czn. Gemeentearchitect te Hoorn 1900-1905". Voor het tot stand komen van dit boek werd in 1991 veel onderzoek gedaan door Arie Boezaard. Dit werk werd in 1999 afgerond door drs. Margriet Wigard. Het resultaat is een boek van 240 pagina's dat werd uitgebracht door de Publicatiestichting Bas Baltus. In het kwartaalblad wordt een beeld geschetst van de inhoud van het boek

Interessante onderwerpen in rubriek "Men vraagt ons"

Saaltink, H.W.
Pag. 119-123
In zijn vaste rubriek "Men vraagt ons" toont Henk Saaltink weer een aantal nog nooit eerder gepubliceerde foto's, zoals een Welpen-groepje in de Ramen en een onbekende mondharmonica-groep. Ook krijgt men een beeld van de Bevrijdingsoptocht zoals die in 1945 gehouden werd.

Gebouw Kunst na Arbeid als nieuw. [Betreft pand aan de Westerdijk].

Zack, F.
Pag. 126
Aan de Westerdijk staat een gebouw dat in 1925 van de grond werd gebracht als repetitieruimte voor de toenmalige harmonie-vereniging "Kunst na Arbeid". In 1966 vond door tal van oorzaken een fusie plaats tussen de drie Hoornse harmonie-verenigingen. Hierdoor raakte dit repetitielokaal buiten gebruik en raakte min of meer in verval. Dit tot ergernis van de heer W. van Vliet die vervolgens het initiatief nam om het gebouw te restaureren. Sinds enige tijd staat het pand er nu weer als nieuw bij.

Prikkels. [Betreft toren(tjes)bouw in Hoorn]

Saaltink, H.W.
Pag. 136

Verder in dit Kwartaalblad

Ledenexcursie naar Delft
Lezingen seizoen 2002-2003
Symposium "De VOC en West-Friesland"

Overige rubrieken

Van de bestuurstafel
Stadsbeeld, restauraties, wijzigingen, verval
Lezers schrijven
Kent U Hoorn ook zo?
Hoe Hoorn veranderde

Bekijk of download de PDF versie (10.86 MB - Opent in nieuw venster)

NB Alleen artikelen ouder dan een jaar zijn beschikbaar in het PDF formaat!
Download hier de gratis Acrobat PDF Reader.Bekijk ook: Auteursrechten

Leden van de Vereniging Oud Hoorn ontvangen het Kwartaalblad op het huisadres. Losse nummers, voorzover voorradig, zijn verkrijgbaar gedurende de openingsuren van het Oost-Indisch Pakhuis.

Kwartaalbladen t/m 2000 prijs per stuk € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor leden € 4,50
Kwartaalbladen 2001 tot nu, prijs voor niet-leden € 7,50

Vrijwel alle kwartaalbladen zijn in te zien in ons archief in het Oud Hoorn verenigingsgebouw.
Kwartaalblad index 1979 t/m 2004, Arie van Zoonen
Samenvattingen 2002-2013, Frans Zack