-  (komend)

'Held of Schurk' project voor basisscholen

05-10-2021

Bouwmeester Hendrick de Keyser op de Roode Steen

Op 5, 7, 12 en 14 oktober 2021 verzorgt Oud Hoorn voor de groepen 7 en 8 een gratis toegankelijk programma in de binnenstad. Alle basisscholen in de gemeente Hoorn zullen in juli een brief ontvangen met de uitnodiging zich ook dit jaar weer aan te melden.

Op de foto links is de bouwmeester van het Waaggebouw aan het woord.

Held of Schurk?

Het zàl je maar gebeuren, dat je op een doordeweekse ochtend mag spijbelen van school om door de Hoornse binnenstad te trekken! En juf of meester doet ook mee! Je mag op zoek naar acht Hoornse beroemdheden van vroeger. De één kreeg een steeg met zijn naam, de ander een standbeeld! Daar staan ze opvallend in hun historische kledij. Ze vertellen waaròm ze als held, en misschien een beetje als schurk, bekend zijn geworden.

500 leerlingen

Gemiddeld 500 leerlingen lopen onder begeleiding van de leerkracht een route door de stad waar zij historische personages ontmoeten. Deze vertellen over hun leven, hun streken en/of verdiensten. Aan de hand van een centrale vraag wordt de leerling uitgedaagd te reflecteren op het belang van de personages voor de geschiedenis van Hoorn en indirect op het leven van hun vroegere stadsgenoten. Voor een impressie vindt u hier het verslag van het project in 2018.

De werkgroep Jeugd

Een werkgroep van 15 vrijwilligers verzorgt ieder najaar een wisselend educatief aanbod voor de bovenbouw van het basisonderwijs.

Informatie en aanmeldingen via jeugdeducatie@oudhoorn.nl

Overzicht -