Gestelde vragen aan Vereniging Oud Hoorn

Is de juiste spelling Baadland of Baatland?

Volgens het officiële besluit tot straatnaamgeving van 22 mei 1888 wordt de naam Baadland met een d gespeld (zie Oud-Hoorn 1980 pag. 79-82).

De enige juiste spelling is dus Baadland.

Ben Renckens heeft erover geschreven in het NHD van 18-1-1975. Velius noemt volgens hem het "Baedland" (met een d) voor het eerst in 1503.  Het werd toen opgehoogd, of misschien wel voor het eerst opgeworpen met grond uit de Nieuwe Haven. Renckens veronderstelt dat de naam kan worden verklaard als "gewonnen land", afgeleid van het oude baat, dat ook winst betekent. Aan de spelling van voor 1800 kunnen we geen enkele betekenis toekennen. Die was willekeurig; d of t zegt niets. Velius geeft een andere verklaring: "Het Baedland soo genoemd om dat de kinderen daer eertijds veel liepen baden". Het staat ook in 'Hoorn. Huizen, straten, mensen' pag. 24.
    Badhuis in zee:
    Van oudsher werd in Hoorn in zee gezwommen. Velius wees daarop in zijn Kroniek van Hoorn toen de raad in 1612 het besluit nam grond van het Baadland te verkopen voor woningbouw.

Baadland

Dat het bij officiële publicaties ook wel eens mis gaat, blijkt wel uit de stadsplattegrond Hoorn waarop Baatland staat en uit bovenstaande foto!

Redactie "veel gestelde vragen": Diana van den Hoogen, Hoorn

Terug naar gestelde vragen