Geen spoor van Doelengebouw   (17-10-2003)

Na de opgravingen aan de Westerdijk/Breed had de Archeologische Dienst alweer een volgend project op de agenda. Na de sloop van het pand Oude Doelenkade 55 zou op deze plek gezocht gaan worden naar resten van het Doelengebouw. Volgens Cees Aay, archeologisch veldtechnicus bij de Archeologische Dienst, heeft dit gebouw hier waarschijnlijk tot ongeveer 1526 gestaan.

In 1524 werd een terrein aangekocht dat nu nog steeds de naam Doelenplein heeft en dienst doet als parkeerterrein. Aan de zijde van de Achterstraat werd in 1586 de St. Jorisdoelen gebouwd, in 1614 gevolgd door St. Sebastiaansdoelen voor de Jonge Schutters. Hierdoor verdwenen de schutters van hun plek aan de Oude Doelenkade.

Oude Doelenkade 55, voor de sloopOp dinsdag 7 oktober j.l. konden de spaden weer tevoorschijn gehaald worden. De verwachtingen van Cees Aay waren hoog gespannen want op deze plek moest toch wel iets bijzonders te vinden zijn. Daarom was de teleurstelling des te heviger toen er na een hele dag graven, tot op 4 meter diepte, totaal niets te vinden bleek. Op de plaats van het afgebroken huis is ooit een kolen- en oliehandel gevestigd geweest. "Dat konden wij bij het graven duidelijk merken: de grond was behoorlijk vervuild. Maar onze moeite werd niet beloond en daarom hebben we de put maar weer dichtgegooid. Wij gaan onze energie nu steken in een ander project: het 14e eeuwse klooster Nieuwlicht aan de Blokweer", aldus Cees Aay.

Na de opgravingDat de archeologen aan de Oude Doelenkade op vervuilde grond stuitten was niet zo verwonderlijk. Op deze plaats aan de Oude Doelenkade was al in 1928 een vestiging van de N.V. Bataafsche Import Mij. te vinden. Deze onderneming hield zich bezig met de handel in benzine, petroleum, gas- en smeerolie.

Frans Zack