Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Kapelveiling Opbrengst 37.000 euro   (22-11-2003)

Op zaterdag 22 november hield de commissie Actie Behoud Lourdeskapel de laatste geldwervingsactie t.b.v. het herstel van Lourdeskapel Zwaag. Het bedrag dat minimaal nodig was om het gat in het dekkingsplan te slechten was 25.000 euro. Mocht dit bedrag overschreden worden, dan zou dit besteed worden aan de secundaire herstelstappen, zoals het opknappen van de infrastructuur om de Lourdeskapel heen (lees: tuin en bestrating)

Zwaag bleek over een ijzersterke gemeenschapsgeest te beschikken. Bij de start van de kapelveiling om 20.00 uur zat de zaal direct goed vol en dat zwangerde snel aan tot bomvol. Lustig werd er geboden en naar mate de avond vorderde verloor Zwaag haar schroom. Ongeremd werd er geboden op 550 "koopjes". De verkoop van een kleine kwart liter Lourdeswater bracht het wonderlijke bedrag van 120 euro op. Applaus klonk er met het overschrijden van 10.000 en 15.000 eurogrens. Afslager Piet Burger had de zaal in zijn greep en voor kaartavondjes, vliegen boven Zwaag, kruistochten en andere gezellige uitjes zorgde Burger voor forse bedragen die de 500 euro meerdere malen overstegen. Het applaus volgde nog vele malen en de premies die bij iedere passage van 500 euro werden uitgeloofd raakten bij het passeren van de 30.000 euro grens op: daar had de kapelveilingcommissie niet opgerekend. Er werden snel 14 premies toegevoegd en dat bleek genoeg te zijn. Alle koopjes bij elkaar stuwde het veilbedrag op tot het fantastische bedrag van 37.000 euro. Een geweldig bedrag dat de Zwaagse bevolking bij elkaar vergaarde om het dekkingsplan rond te krijgen. Samen met de voorgaande acties (bedrijfsleven, obligatielening en giften heeft Zwaag in krap 3 jaar tijd ruim 100.000 euro uit eigen dorp geperst en dat is absoluut lovenswaardig te noemen.

Siem Besseling 0229 - 21 33 30 of 06 - 2301 3872