Voorjaars ledenvergadering Oud Hoorn   (20-04-2004)

Op dinsdag 13 april 2004 werd in de Oosterkerk te Hoorn de voorjaarsledenvergadering van de Vereniging Oud Hoorn gehouden. Ruim 60 leden en belangstellenden hadden gehoor gegeven aan de uitnodiging van het bestuur om bij deze vergadering aanwezig te zijn. Op de agenda stonden een aantal belangrijke punten waaronder het bestuursvoorstel om de panden Buurtje 1 en 2 in de verkoop te doen.
Na het welkomstwoord van voorzitter Ton van Weel konden de verslagen en benoemingen worden afgewerkt. De aftredende bestuursleden J. Bronkhorst, M. Veerman-Boon en A. G. F. van Weel werden herkozen en de financiële verantwoording van penningmeester Frans van Iersel werd goedgekeurd. Vervolgens kwam het bestuursvoorstel tot verkoop van het pand Buurtje 1 aan de orde. In het verlengde van dit voorstel volgde de vraag van het bestuur aan de leden om mandaat te krijgen voor wat betreft de verkoop van Buurtje 2. De Vereniging Oud Hoorn heeft deze panden ooit aangekocht op het moment dat er sprake was van nieuwbouw van kolossale omvang in dit gebied. Door de aankoop van deze panden heeft men het historisch en beeldbepalende karakter van deze buurt weten te behouden. Nu het gevaar geweken is wil de vereniging deze panden weer van de hand doen. Na enige discussie kreeg het bestuur het fiat van de leden en komen deze panden t.z.t. in de verkoop.
Al deze agendapunten konden snel worden afgewikkeld en daardoor kon Arie Boezaard al snel beginnen met een korte schets over de geschiedenis en de restauratieplannen van de VOC-pakhuizen. Aan de hand van schetsen en tekeningen kon Arie een en ander duidelijk in beeld brengen en van deskundig commentaar voorzien.
Deze uiteenzetting sloot goed aan bij het volgende agendapunt: het plan van de vereniging om zich in te spannen om een deel van de benedenverdieping van het pakhuis aan de Pakhuisstraat te verwerven. Het voorste gedeelte van het pakhuis is al in handen van onze vereniging en daar is o.a. de winkel in gevestigd. De achter deze winkel gelegen ruimte is te krap om hier iets als b.v. exposities te houden. Wil Oud Hoorn meer aan educatie gaan doen dan zal er voor dit doel naar een ruimere behuizing moeten worden omgezien. Als in de toekomst een gedeelte van het pakhuis kan worden verworven zou het goed mogelijk zijn om samen met een vereniging als het Westfries Genootschap en de Westfriese Archiefdienst hier iets van de grond te brengen.
Op dit moment is de Stichting Stadsherstel eigenaar van het pakhuis en wil het gaan restaureren om vervolgens ruimte te bieden aan o.a. een tandartsenpraktijk. Oud Hoorn-voorzitter Ton van Weel kon de aanwezigen meedelen dat deze stichting positief staat ten opzichte van de plannen van onze vereniging. Na deze uiteenzetting door Ton van Weel kregen de aanwezigen gelegenheid om over deze zaken te discussiëren. De vereniging heeft voor wat de toekomst betreft tal van plannen. Om die te kunnen realiseren zal gepoogd worden nieuwe vrijwilligers in te schakelen die het huidige team willen versterken.
Op de foto ziet men Oud Hoorn-voorzitter Ton van Weel (staande links) die een uiteenzetting geeft over de toekomstplannen van onze vereniging. De voorstellen van het bestuur werden ondersteund door een Powerpointpresentatie

Tekst en foto: Frans Zack