Verloren Land   (04-05-2004)

Loes Kater, takkenvrouw in kelkVan 2 Mei t/m 13 juni wordt er onder de naam "Verloren land" op drie locaties in Hoorn door kunstenaars aandacht besteed aan de kwetsbare positie van Hoorn, een kleine stad aan zee. De negen kunstenaars Lisanne Sloots, Loes Kater, Jaime van Eijkelenborg, Naan Rijks, Emily Kocken, Carst van der Molen, Linda Meulenhoff, Riek Westerhof en Jawek Kwakman gebruikten een leeg pakhuis als laboratorium en tonen het resultaat van hun onderlinge chemie in de Boterhal: schilderijen, beelden, installaties, foto's en video's.

Stelling in het laboratoriumVanaf februari 2004 werd een leeg pakhuis (Glop 15, het pakhuis achter Kerkstraat 13-15 van de fam. Schrickx) in een laboratorium veranderd. Hier ontwikkelde het project zich in een onderling chemisch proces tussen de kunstenaars: individueel onderzoek floreerde, spontane permutaties ontstonden van elkaars ideeën. Deze zijn soms kunstzinnig, dan weer wetenschappelijk, vaak archeologisch maar altijd hoogst persoonlijk. Niet alleen de omgeving van Hoorn, ook haar verleden legt men onder een vergrootglas. Zelfs de toekomst met daarin twee visies in extremo: utopie en apocalyps.

Lisanne SlootsBeruchte Horinezen leidden tot creatieve roddel, gevangen dieren tot onverwacht beeld. Vragen naar het waarom van oude overstromingen, gestaafd door bijzondere archeologische vondsten, worden onder hoogspanning gezet. Wat gebeurt er met Hoorn na een nieuwe dijkdoorbraak? De aanvankelijk sterk uiteenlopende onderzoeksvragen besmetten elkaar steeds meer. Disciplinaire grenzen vervagen.

PROGRAMMA:

16 MEI 15:00 uur WANDELING MET ANNELOES TER HORST
vanuit haar interesse laat zij ons de korstmossen zien23 MEI 15:00 uur LEO ZOETEMEIJER, DIJKEN-DICHTER
een man van de praktijk die de westfriese dijken beheert30 MEI 15:00 uur FILOSOFIE VOOR DE ZWIJNEN
filosoof Klaas Rozemond, tekenaar Jet Nijkamp
en dichter co woudsma over hun boek6 JUNI 15:00 uur CEES AAY OVER WINSTON
de archeologische opgraving in hoorn
geeft veel stof tot verhalen13 JUNI 15:00 uur JEROEN DAMEN: KUNST ALS PROCES
een visie op projectmatig werken vanuit de kunsthistorie

Verzamelpunt wandeling en lezingen: de Boterhal

Takkensteen, Carst v.d Molen

LOCATIES: