reactie op concept beleidsnota toerisme   (15-11-2004)

Brieven van het bestuur vind u in de rubriek "van het bestuur", in het linkermenu hiernaast. Ditmaal treft u een belangrijke reactie naar de Gemeente Hoorn ook aan in deze actualiteitsrubriek.

Aan het college van B & W van Hoorn
1620 AR Hoorn

Hoorn, 16 november 2004

Onderwerp: Concept beleidsnota Toerisme

Geacht college,

Met belangstelling heeft het bestuur van Oud Hoorn kennis genomen van de inhoud van de Nota Toerisme. Hieronder formuleren wij onze eerste reactie en hopen daarmee een aanzet te geven tot een meer principiÎle benadering en discussie.

Want dat zoín benadering noodzakelijk is als tegenhanger van het impliciete vooruitgangsoptimisme van steeds meer van hetzelfde ñ de nota staat er bol van -, is voor ons duidelijk. Deze nota is voor verbetering vatbaar en wij zullen u proberen duidelijk te maken waarom wij dat vinden. College, stel uzelf eerst eens een aantal belangrijke vragen.

Dit is niet de eerste nota. Wat is er gebeurd met de vorige ? Een reeks maatregelen en ideeÎn werden destijds geformuleerd. Wat is daarvan terecht gekomen en weet u waarom niet alles is gerealiseerd ? Natuurlijk, de tijd is anders, maar de bezoeker is nog steeds dezelfde bootjes- of dagjesmens. Welke prijs bent u bereid te betalen en voor wie spant u zich in ? Bent u bijvoorbeeld bereid de historische stadsstructuur te offeren voor een betere fysieke relatie tussen havengebied en kernwinkelgebied ? Economisch stelt het toerisme nauwelijks iets voor. De nota suggereert effecten die niet waargemaakt kunnen worden. Natuurlijk zullen enkele ondernemers profiteren van meer toeristen. Maar doen we het daar dan voor ? Economisch zijn er talloze andere sectoren die voor Hoorn van groter belang (kunnen) zijn. Investeer in zaken waar de inwoners van Hoorn ook iets aan hebben. Startende ondernemers faciliteren, op bescheiden schaal, zet economisch meer zoden aan de dijk bijvoorbeeld.

De nota zelf, resultaat van veel knip- en plakwerk uit eerdere publicaties over dit onderwerp, wil het economisch belang van het toerisme aanscherpen. Kennelijk doet Hoorn het niet goed genoeg op de toeristische markt en dient de stad een hoger ambitie-niveau na te streven. Bijzonder jammer is dat de nota niet duidelijk maakt waarom dat moet. Laat staan dat zij ingaat op de effecten van het groeiend verblijfstoerisme, kortdurend of langdurend. Een wezenlijk gebrek, lijkt ons.

Wanneer Hoorns economie letterlijk baat zou hebben bij meer toeristen in de stad dan hadden we toch mogen verwachten dat ook de negatieve gevolgen daarvan zouden zijn geÔnventariseerd en gewogen. Nergens komen we die noodzakelijke en principiÎle afweging tegen. Nee, dan de 70 aanbevelingen ! Het is alsof de schrijvers ons willen laten weten dat zij in ieder geval hun uiterste best hebben gedaan om er zoveel mogelijk op te schrijven en dat er voor de stad op heel veel terreinen winst te behalen valt. Winst voor wie ?

Oud Hoorn pleit voor handhaving c.a. verbetering van de huidige kwaliteit in plaats van kwantiteit, de keuze van de nota. Over kwaliteit praat niemand. Wij herinneren ons de TVñuitzending waarbij een bekende Hoornse uitspanning getest werd op enkele normale producten als een kopje koffie, een glaasje cola of andersoortige prik. De kwaliteit was schaamteloos slecht, al moet direct gezegd worden: die kwaliteit valt niet onder de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur.

Hoorn bespaart op het onderhoud van haar rijkste bezit, figuurlijk en letterlijk, de monumenten. Bevreemdend is dat er wel geld en tijd kan worden vrijgemaakt voor het schrijven van papieren beleidsnotaís (Toerisme, Stadsvisie). Op een nieuw bestemmingsplan moeten we nodeloos jarenlang wachten en verkeersbeleidsplannen worden zo traag uitgevoerd dat de rechter vervolgens de uitvoering daarvan blokkeert. Hoorn dient zich wat Oud Hoorn betreft principieel te richten op kwaliteit en uitsluitend op de kwaliteit van de verzorgde en stijlvolle stad. Daarmee bereiken we twee doelen:

de inwoners gaan de eigen stad meer waarderen als verblijfsgebied en als koopcentrum en
bezoekers en potentiÎle bezoekers zullen hier graag komen.

De reeds afgeronde en nog lopende herinrichtingsplannen zijn in dat kader een zeer belangrijk spoor: sober en doelmatig uitgevoerd. Daarmee wordt een ogenschijnlijk natuurlijke samenhang bevorderd die veel meer effect sorteert dan bijvoorbeeld te trachten een corridor tussen haven en winkelcentrum economisch in te vullen.

Aanbeveling nr. 25: herijking van het terrassenbeleid (ook water- en winterterrassen) dient uiterst zorgvuldig te gebeuren en kan wat Oud Hoorn betreft nauwelijks anders leiden dan tot continuÔteit en consistentie van het huidige beleid. We hebben u onze argumenten daarvoor reeds eerder laten weten. Ook wij zitten graag op een terras maar liever nog verblijven wij in een, historisch gezien, zo ongeschonden mogelijk, aansprekende omgeving. Dat is een keuze voor kwaliteit en sfeer en niet voor commerciÎle toeters en bellen. Sober en doelmatig, waar hebben we dat eerder gehoord ? Hoorns openbare ruimten verdienen die terughoudende, beheersbare en misschien minder ambitieuze benadering.

College, we stoppen ermee. Onze opvatting over deze nota is duidelijk. De nota roert teveel aan en draait om de wezenlijke vragen heen. Wij vertrouwen erop dat u onze kritische kanttekeningen ter harte wilt nemen in het belang van de kwaliteitsverhoging van het verblijfsklimaat.

Met vriendelijke groet, namens het bestuur,

P.M. Huisman
secretaris

cc. de fractievoorzitters en de lokale media