Schilderij niet gevonden   (21-03-2005)

We stelden op 5 maart in deze rubriek de vraag of u ons kon helpen een schilderij, dat door een veilinghuis te koop werd aangeboden te situeren in Hoorn.Schilderij van Springer te koop in Maastricht met Hoorns straatje. De eerste reactie was Wisselstraat. Dat is het volgens diverse gidsen niet. Tweede reactie was het Menistenerfje bij het Gerritsland. Dat is het ook niet. Derde reactie is Italiaanse Zeedijk.Dit lijkt niet ook juist. Er is vervolgens meteen vergrootglas op oude kaarten gekeken. Heel misschien is het het poortje van de Latijnse School, toen het nog in de Kruisstraat was. Maar...... er zijn meer steentjes aan weerszijden van het sluitsteentje in het poortje van de Latijnse School.Het poortje op het schilderij is veel te eenvoudig; geen fronton, geen sluitsteentje met leeuwenkop, geen vazen. Dusook geen Kruisstraat. Kijk maar eens in het boek 12 Hoornse poortjes! Het schilderij isvolgens de site van veilinghuis verkocht.

We stoppen de zoektocht.