Monumentendag in teken van religieus erfgoed   (08-09-2005)

Het Nederlandse religieuze erfgoed staat zaterdag en zondag centraal tijdens de Open Monumentendag. Ruim 4300 kerken, kloosters, kapellen, synagogen, moskeeën en tempels zetten hun deuren open.

De rooms-katholieke priester en kunsthistoricus Antoine Bodar en de protestantse theologe en NCRV-presentatrice Jacobine Geel debatteerden donderdag tijdens de landelijke opening in Oirschot over de toekomst van religieus erfgoed. Beiden spraken zich uit tegen afbraak en maakten geen bezwaar tegen het hergebruik van een kerk, mits dat op een waardige manier gebeurt. Geen supermarkt dus in een kerk, vonden ze.

De Stichting Open Monumentendag heeft ter gelegenheid van het evenement in een oplage van 150.000 exemplaren een gratis magazine over religieus erfgoed uitgebracht. In haar voorwoord stelt staatssecretaris Van der Laan (Cultuur) dat de overheid "scherpe keuzes" moeten maken als het gaat om de vraag welke monumenten behouden moeten worden en welke niet.

"Het is niet eenvoudig om alle monumenten van religieuze bouwkunst te onderhouden en te restaureren", aldus Van der Laan, die wegens haar bezoek aan China verstek moest laten gaan in Oirschot.

De kerken hebben meermalen kritiek geuit op het monumentenbeleid. Door de afnemende overheidsbijdrage worden restauratie en onderhoud van monumentale kerkgebouwen een steeds zwaardere last voor parochies en kerkelijke gemeenten, die hun ledental jaarlijks zien dalen, klagen de kerken.

Tekst ontleend aan www.nhd.nl