Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Veel rijksmonumenten verliezen status   (01-10-2005)

-Een groot aantal rijksmonumenten zal die status verliezen. Dat is een gevolg van de herijking van de rijkslijst. Voor de monumenten die van de lijst verdwijnen zal het Rijk een overgangsregeling moeten ontwikkelen.
Dat schrijft de Raad voor Cultuur in een vrijdag verschenen advies. Staatssecretaris Van der Laan (Cultuur) kondigde op prinsjesdag al aan met nieuwe criteria voor monumentenzorg te komen. Daarbij komt de nationale betekenis van een monument voorop te staan. De zorg voor de gebouwen is onbeheersbaar geworden omdat er te veel op de lijst staan, constateert ook de raad.

Volgens de raad moet de gemeente bij de uitvoering van het monumentenbeleid een grotere verantwoordelijkheid krijgen. De in de jaren tachtig van de vorige eeuw ingezette decentralisatie moet worden voortgezet. De raad beveelt aan om niet alleen de uitvoering van het vergunningenbeleid, maar ook de verantwoordelijkheden voor bescherming zoveel mogelijk bij gemeentebesturen te leggen.

Verder vindt de raad dat de kwaliteit van de archieven beter moet. Momenteel is het archiefbeleid te sterk gericht op overheidsarchieven. Er moet meer aandacht worden besteed aan particuliere archieven en archieven van andere organisaties.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is teleurgesteld over het advies. Omdat de rijksoverheid geen geld meer uittrekt voor de restauratie van de geschrapte monumenten, komt deze voor rekening van de gemeenten, aldus de VNG. De gemeenten zien het advies als een poging op monumentenzorg te bezuinigen. Ontleend aan www.nhd.nl