Samenvoeging panden in de politiek   (12-02-2008)

In onderstaande brief van CDA, Groen links, PvdA en Seniorenpartij wordt het standpunt van deze partijen uiteengezet mbt de samenvoeging van panden in de binnenstad. Geconstateerd wordt onder meer dat er geen goed overzicht is van de al bestaande samenvoegingen. Voorts wordt een Nee-tenzij-optie aanbevolen, waarbij nog een onderscheid in procedure wordt gemaakt vanaf 200m2 en mbt monumenten. Hieronder treft u de brief aan die gisteren door bovengenoemde partijen verstuurd is.

Aan het College van Burgemeester en Wethouders en in afschrift aan de leden van de gemeenteraad.

Betreft: Kadernota Binnenstad
Datum: 11 februari 2008.

Geacht College,

Bij de behandeling van het "Eindverslag inspraak kadernota bestemmingsplan Hoorn-Binnenstad" in de gemeenteraad van 20 juni 2007 is een motie aangenomen die is ingediend door de  HSP, Groen Links, CDA en de PvdA betreffende het samenvoegen van panden. De strekking van de motie is dat het bestaande "Nee, tenzij-beleid" blijft gehandhaafd maar dat het samenvoegen van panden t/m 600m2 kan plaatsvinden "in nader aan te wijzen straten en blokken in de binnenstad".

Wij hebben het initiatief genomen om de betekenis van de motie nader te bezien. Zo zijn er
2 wandelingen in de binnenstad geweest om te bezien waar en hoe die 600m2 gestalte zou kunnen  krijgen. Bij die wandelingen waren politici, ambtenaren en de verantwoordelijke wethouder aanwezig. Na afloop kwamen we tot de conclusie dat het niet realistisch is om straten en blokken aan te wijzen. Alleen een aantal aanwijzingen  op winkelniveau en in verschillende straten is mogelijk. Maar die uitwerking is niet haalbaar en niet praktisch om in het bestemmingsplan door te voeren. Daarbij constateerden wij tijdens de wandeling dat er in de afgelopen decennia  al veel panden zijn samengevoegd. Het is wellicht interessant om een goede inventarisatie hiervan te maken.

De ondertekenaars van de motie doen u een voorstel hoe het samenvoegen in het nieuwe bestemmingsplan geformuleerd zou moeten worden. Wij gaan hierbij uit van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening ( Wro ).Wij vinden dat ons voorstel in de "geest" is van de motie.

Het nieuwe algemene kader dat in het nieuwe bestemmingsplan terecht moet komen is dat er geen samenvoeging van panden zal plaatsvinden. Het "Nee, tenzij-principe" is leidend. Met een z.g "binnenplanse ontheffing"  en een z.g "projectbesluit" is samenvoegen van panden onder bijzondere voorwaarden mogelijk.

De grondslagen voor eventuele medewerking zijn van essentieel belang.
De grondslag voor eventuele medewerking is gebaseerd op twee invalshoeken:
1.de invloed op de historische structuur / beschermd stadsgezicht.
2.de invloed op de kwaliteit van het plaatselijke winkelmilieu. ( voldoende vestigingsmogelijkheden voor diverse soorten detailhandel en dienstverlening.)

A.
De straten waar samenvoeging kan plaatsvinden t/m 200 m2 zijn: Grote Noord, Nieuwe Noord, Kleine Noord, Ged.Turfhaven, Breed, Gouw, Vale Hen en Veemarkt.
Bij de overige straten, en vooral in die straten waar sprake is van een kleinschalige  parcellering, is samenvoeging t/m 100m2 mogelijk. Hierbij moet gedacht worden aan de Lange Kerkstraat, Kerkstraat, Kruisstraat, Nieuwsteeg etc. De beide samenvoegingen van 200m2 en 100m2 komen in de "binnenplanse ontheffing"  van het college terecht. Bij de toetsing gelden de 6 genoemde bijzondere voorwaarden. De verzoeken dienen voor behandeling tot medewerking eerst t.k.n worden aangeboden aan  de raadscommissie. De commissie voor monumenten en welstand zal betrokken worden bij de beoordeling.

B.
In bijzondere gevallen is het mogelijk om medewerking te verlenen aan een verzoek van meer dan 200m2 en om hiermee een winkel van grotere omvang in Hoorn te vestigen. Het gaat hier om de straten die onder A worden genoemd waar onder voorwaarden tot200m2 samengevoegd mag worden. Deze medewerking kan plaatsvinden via een z.g "Projectbesluit" vooruitlopend op een partiele herziening van het bestemmingsplan.
Indien het college medewerking wil verlenen zal zij dit voornemen eerst voorleggen aan de raadscommissie. Ook hier zijn, met uitzondering van de zesde, de bijzondere voorwaarden  van toepassing. De commissie voor monumenten en welstand zal de aanvraag beoordelen zoals ook is omschreven in de bijzondere voorwaarden.

Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen winkel- en horecapanden.

Nadere bijzondere voorwaarden bij medewerking voor het samenvoeging van panden:

1. Rijks- en gemeentelijke en provinciale monumenten worden beschermd.
2. Nader onderzoek naar de bouw- cultuurhistorische waarde van het pand.
3. Daarnaast moet worden aangetoond dat handhaving van waardevolle delen van het pand is gewaarborgd. ( waaronder de herkenbaarheid van de oorspronkelijke achtergevel )
4. Bij samenvoegen blijft de individualiteit en de borstwering (indien aanwezig) gehandhaafd.
5. Handhaving van de historische parcellering.
6. Er kunnen maximaal 2 panden worden samengevoegd waarbij een  doorbraak mogelijk is van maximaal 2meter breed die minimaal 6meter vanaf de voorgevel zal komen.

Wij hopen hiermee een constructieve bijdrage te hebben verleend aan de voortgang van het nieuwe bestemmingsplan voor de binnenstad. Wij zijn met ons voorstel uit gegaan van de historische stad. Wij voelen ons verantwoordelijk voor het erfgoed en daarmee de kwaliteiten van de historische stad. Met dit voorstel zal er evenwicht ontstaan tussen de verschillende functies in de stad.

Wij zijn nieuwsgierig naar uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Arie van der Meer namens HSP,
Patricia Kusters namens GroenLinks,
Johan van der Tuin namens het CDA,
Piet Bruijns namens de PvdA.

c.c. OLB, Vereniging van Bewoners van het Havenkwartier en de pers.