Aanwinsten van archieven van de overheid in 2007van Westfries Archief   (02-03-2008)

wfa

Sinds het Westfries Archief in de nieuwbouw aan de Blauwe Berg is gehuisvest, kunnen de gemeentelijke overheden in ons werkgebied voldoen aan de wettelijke verplichting om hun archieven ouder dan 20 jaar over te brengen naar een openbare archiefbewaarplaats. In 2006 en 2007 zijn dan ook van bijna alle gemeenten die zijn aangesloten bij het WFA de archieven overgebracht naar onze kluizen.

De archieven die van de gemeenten afkomstig zijn, omvatten de secretariearchieven van gemeenten die bestonden vóór de gemeentelijke herindeling in 1979. Dat betekent dat de periode van de overgebrachte secretariearchieven tot 1979 loopt. De begindatum is per gemeente verschillend. Die is afhankelijk van het jaar waarin een gemeente is gaan werken met de zogenaamde VNG-code. Bij deze secretariearchieven behoren onder andere dossiers van verleende bouwvergunningen.

Daarnaast zijn archieven van gemeentelijke diensten en bedrijven overgebracht. Denk hierbij aan elektriciteitsbedrijven, gasbedrijf, sociale dienst, gemeenschappelijke diensten (zoals een gemeenschappelijke technische dienst van een aantal gemeenten), openbare scholen en een aantal sportstichtingen en bejaardencomités.

Een deel van deze archieven is toegankelijk gemaakt en te raadplegen door middel van een inventaris. In de studiezaal kunnen deze inventarissen al worden geraadpleegd, en op termijn komen ze beschikbaar op het internet via https://www.archieven.nl. Andere archieven moeten nog toegankelijk worden gemaakt. De dienstverlening hieruit is zeer beperkt.