Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Reactie Oud Hoorn op Hoorn Gastvrij en Gebruik ruimte binnenstad   (16-03-2008)

Oud Hoorn constateert met enige zorg dat historie en cultuur het in de aanloop naar het Ontwerp-Bestemmingsplan Binnenstad afleggen tegen de economische functies. Een aantal nota’s verschijnt waarin stukje bij beetje aanzetten voor het Ontwerp aan de orde worden gesteld. Elk onderdeel wordt evenwel als een zelf-standig fenomeen gepresenteerd. Het ontbreekt daardoor aan samenhang en overzicht. Zo ook de horecanota die in twee delen verschijnt.

Over éen, misschien wel de belangrijkste deelnota, horen we niets. Wat willen we met de monumentale kwaliteit van onze binnenstad? Hoe beschermen we het stadsgezicht en onze unieke en kostbare monumenten? Oud Hoorn pleit al jaren voor het maken van een Beeldkwaliteitsplan Binnenstad, of een Monumenten-beleidsplan. Anderhalf jaar geleden was, als onderlegger voor het bestemmings-plan, een Historische Kwaliteitskaart voor de binnenstad in voorbereiding. We ho-ren er niets meer over. Men zegt dat tijd voor het maken ontbreekt. Wij begrijpen dat niet, omdat over andere, niet belangrijker zaken, wel deelnota’s verschijnen.

Ondertussen laat het bestemmingsplan steeds langer op zich wachten. Elke nieu-we termijn wordt overschreden. Ook dat is een zorgelijke zaak.

De Nota Hoorn Gastvrij zet in op de onbelemmerde groei van de horeca. Wij plaatsen daar vraagtekens bij. De Nota HTC van enkele jaren geleden, onderlegger voor deze nota, zegt dat niet de kwantiteit het probleem is maar de kwaliteit. Overigens veroorzaakt door een rigide beleid van de gemeente, wat flauwekul is. Een paar jaar geleden bleek uit de Atlas van Gemeenten dat Hoorn meer horeca-voorzieningen per inwoner had dan Maastricht.

Vervolgens wordt aangegeven dat meer ruimte moet komen voor nieuwe- en mengformules. Eten, drinken, dansen. Maar dat laatste wordt niet uitgewerkt en kan grote gevolgen hebben voor de binnenstad. Disco of ballroom scheelt een slok op een borrel.

Oud Hoorn heeft bezwaar tegen een aantal concrete voorstellen uit beide nota’s.
Wat het samenvoegen van horecapanden betreft gaan we er van uit dat de on-langs door het college voorgestelde uitwerking ook hier van toepassing is. Dus niet meer dan 200 m2. En grenzen aan het aantal doorbraken en de manier waarop.
Maar vreemd genoeg wordt de eerste slimme poging om onder die regels uit te komen al voorgelegd. Het is dus niet de bedoeling om tot 200 m2 te realiseren. Het onder 2b in de voorgestelde regeling genoemde onderzoek heeft niet plaats gevonden, noch kunt u zien wat het effect is van het aanbrengen van een opening op 6 meter vanaf de voordeur. Met andere woorden: als het college deze bevoegdheid aan zichzelf wil trekken dan had het om die redenen alleen al moeten afwijzen. Misschien kan boven de panden wonen boven winkels komen.
Oud Hoorn is mordicus tegen meer eet-en drankuitgifteloketten aan de straat. Het is een ongewenste aantasting van de kwaliteit van onze binnenstad. Ook af-haalzaken horen niet in het centrum van de stad thuis.
Oud Hoorn zal zich voorts tot het uiterste verzetten tegen serres en aanbouwen bij horecavoorzieningen. Het voorstel om allereerst de noordzijde van de Roode Steen vogelvrij te verklaren heeft ons hogelijk verbaasd. Als de noodzaak er was had het enkele jaren terug mee ontworpen kunnen worden. Nu niet meer. Wij vrezen dat de bomen straks zullen moeten wijken omdat de serres straks niet groot genoeg zijn. Wij zijn principieel tegen aanbouwen, waar ook in de stad. Er moet onverkort zicht op de gevels blijven en maat, schaal en structuur staan dit niet toe. Daarnaast vrezen we precedentwerking. Wat hier mogelijk moet worden valt elders niet tegen te houden.
Wat ons verbaast is dat men serres op het Kerkplein wil verbieden -wij zijn ook tegen-, maar er is nooit opgetreden tegen éen zo’n onrechtmatig gerealiseerde aanbouw.
Oud Hoorn heeft geen problemen met terrassen, ook niet op het midden van de Roode Steen. En ook zullen we ons niet verzetten tegen toepassing van luifels, parasols en eventueel warmtestralers. Wel is Oud Hoorn tegen vaste zijschotten. Dat leidt tot verrommeling.

Oud Hoorn is verrast door de toezegging van een Nota aanlichten panden. Is dat nu zo moeilijk? Vorig jaar wilde de Stichting Hoorn 650. En nu weer een nota. Wij zijn voor een beheerste toepassing bij de mooiste monumenten. Meer dan een jaar geleden hebben we onze criteria al doorgegeven.
Ook de toezegging van beleid tegen uitwassen van reclame verrast ons omdat er beleid is, wat niet wordt gehandhaafd. Kijk als voorbeeld eens naar de Lange Kerksteeg. Daar kan de gemeente zonder nieuwe nota’s aan de slag.

Met deze weinig kritische nota’s ten aanzien van de kwaliteit van onze binnenstad, vreest Oud Hoorn dat de markt de slag om de binnenstad wint en de stad verliest.

Vereniging Oud Hoorn
11 maart 2008