Dossier sloop Koepoortsweg 43-45: Sloopvergunning terecht geweigerd   (17-09-2008)

In de nieuwsbrief van www.hoorn.nl staat de formele beslissing die de Gemeente Hoorn nog moest nemen na de uitspraak van de rechter op 5 augustus2008. De gemeente heeft niet op tijd beslist over de aanvraag door zorgorganisatie Omring van een sloopvergunning voor de panden Koepoortsweg 43 en 45. De bezwaren van Omring tegen het weigeren van de sloopvergunning zelf echter zijn ongegrond. De bezwaren tegen het voornemen om de panden op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen, zijn niet ontvankelijk.

Dit is het oordeel van de Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften.
Zorgorganisatie Omring is de eigenaar van de twee panden. Op deze locatie wilde zij aanleunwoningen bouwen. Zij maakte bezwaar tegen de weigering van de sloopvergunning en meende dat de gemeente te lang had gewacht met de beslissing hierover.
Het college van burgemeester en wethouders legde de bezwaarschriften voor aan de Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften. Op 5 augustus vond bij deze commissie de openbare hoorzitting plaats.
Bewoners van de Koepoortsweg, college en gemeenteraadleden hebben zich sterk gemaakt voor het behoud van de beeldbepalende panden.

Bron: www.hoorn.nl

Huizen Koepoortsweg op monumentenlijst
Sloopgevaar voor de panden Koepoortsweg 43 en 45 is geweken. Het besluit van Hoorn om de panden via een spoedprocedure op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen, is bij de Alkmaarse rechtbank overeind gebleven. Zorgorganisatie Omring, eigenaar van de twee panden, had de panden willen slopen. Op de vrijkomende grond zou Omring aanleunwoningen willen bouwen. Omring kon vorig jaar nog geen concrete bouwplannen voor de twee panden aan de Koepoortsweg op tafel leggen. Maar op het moment dat Hoorn stappen ondernam om panden in de Koepoortsweg - waaronder de nummers 43 en 45 - op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen, vroeg Omring in oktober 2007 een sloopvergunning aan. Bewoners van de Koepoortsweg merkten dit pas maanden later. Hoorn had de sloopaanvraag toen al laten verlopen, waardoor die fictief was geweigerd, maar Omring leek zeer sterk te staan. In feite was er geen rechtsgrond om de panden te behouden.

Actiecomité
Bewoners richtten een actiecomité op. Al maanden hangen in de Koepoortsweg pamfletten achter de ramen van mensen die protesteren tegen de sloop. Ook de Hoornse gemeenteraad en Oud Hoorn schrokken van de sloopplannen. De *kleine lettertjes in de gemeentelijke monumentenverordening boden uitkomst. Die vermelden -
zo ontdekte raadslid Roger Tonnaer - dat panden ook via een spoedprocedure op de monumentenlijst gezet kunnen worden. Dit heeft Hoorn in april gedaan.

Zorginstelling Omring vocht dit besluit aan bij de Alkmaarse rechter. Advocaat W. Loomans eiste daar namens Omring dat de panden meteen van de lijst afgehaald zouden worden. Hij wees op het maatschappelijke belang van de plannen van Omring en vroeg zich af of Hoorn wel bevoegd was om zulke ingrijpende maatregelen te nemen.
De rechter heeft anders besloten. Hoorn moet nog wel een formeel besluit nemen op, de sloopaanvraag. "Maar die kan Hoorn nu gemotiveerd weigeren, want de panden staan op de monumentenlijst", zegt raadslid Roger Tonnaer die zich altijd heeft ingespannen voor behoud van de panden. "Dit is een mooie uitspraak. Een felicitatie voor Hoorn en het actiecomité."
"Omring kan ook gewoon doorgaan met haar plannen", vervolgt het raadslid. "Voorbeel-den elders in de stad wijzen uit dat monumenten prima verbouwd kunnen worden om een tweede leven in te gaan." "Kijk naar het oude VOC-pakhuis aan de Pakhuisstraat, waar nu de tandheelkundige opleiding van Acta in is gevestigd. Of kijk naar de directeurswoning van de Gasfabriek, waar nu gehandicapten wonen."
Peter Grotenhuis van het actiecomité is ook zeer verheugd met de uitspraak. "We wachten nu de verdere plannen af van Omring. Vast staat dat de gemeente in dit geval zorgvuldig is geweest. De pandjes zijn nu ons erfgoed:'

uit NHD

" Alle beschikbare correspondentie vindt u hier.

panden

poster

" Alle beschikbare correspondentie vindt u hier.