Het seizoen van de waarheid voor Stoomtram   (14-04-2008)

Het seizoen voor de museumstoomtram begint dinsdag met de zekerheid dat alongeveer 15.000 reserveringen in het boek staan. De 280 vrijwilligers en beroepskrachten staan in de startblokken om opnieuw aan te tonen dat de tramlijn Hoorn-Medemblik levensvatbaar is. Dit als reactie op de politieke heisa die in West-Friesland is ontstaan nu de gemeente Enkhuizen niet wil meewerken aan het reddingsplan.

,,Het zijn moeilijke omstandigheden om weer te beginnen, maar wij gaan er voor'', zegt René van den Broeke namens de stoomtram. ,,Vorig jaar hebben wij juist een prima seizoen gehad. Vooral rond de vakantieperiodes hebben wij de markt beter kunnen bereiken.''

Dit wordt dus het seizoen van de waarheid voor het museum. Uitgerekend dit voorjaar bestaat de tramlijn 40 jaar. Dat wordt op 1 mei gevierd met een speciale rit van Amersfoort naar Hoorn - met oud materieel van de NS en aansluitend de stoomtram.

HOORN - Door MARTIN MENGER
Gepubliceerd op 14 april 2008, 19:30 op www.nhd.nl