Landelijke Archievendag, zaterdag 11 oktober 2008   (13-09-2008)

Het Westfries Archief doet weer mee aan de Landelijke Archievendag, dit jaar rond het thema verhalen. De activiteiten op deze dag hebben tot doel bezoekers te laten zien, horen en bespreken hoe zij verhalen kunnen vinden en verwerken. Minder bekende archiefbronnen vol verhalen krijgen aandacht, alsook voorbeelden die zijn uitgewerkt in een boek, documentaire of een tentoonstelling van bronmateriaal en afbeeldingen. Alle activiteiten worden u kosteloos aangeboden.

archief

Ook kinderen zijn van harte welkom. We kunnen ze prachtige dingen laten zien in het archiefdepot. En ’smiddags kunnen ze kennismaken met een echte kinderboekenschrijver.

De Landelijke Archievendag vindt plaats op 11 oktober van 11.00-16.00 uur in het Westfries Archief aan de Blauwe Berg 5c te Hoorn. Iedereen die belangstelling heeft voor de verhalen van West-Friesland is van harte welkom.

Programma:

11.00 uur Opening. Informatiepunten genealogie en oud-notarieel archief gaan van start. Verderkunt u vanaf dit moment exposities en videomateriaal bekijken over onderwerpen die tijdens de lezingen ’s middags worden behandeld.

11.00 uur De mini-kolfbaan wordt in gebruik genomen.

11.30 uur Eerste rondleiding van ongeveer 20 min. De volgende rondleidingen zijn om 12.30 uur, 13.30 uur, 14.30 uur en 15.30 uur.

11.30 uur Vertoning van gedigitaliseerd filmmateriaal uit de collectie van het Westfries Archief. Debeeldenworden van ‘live’ commentaar voorzien door de heer D. Bakker.

13.00 uur Lezing Piet Koenis over het schrift van Pieter Maars van rond 1780. Hierin staan korte gedichtjes over alle toenmalige hoofdbewoners van Obdam. De lezing duurt een half uur, net als de twee andere lezingen.

14.00 uur Lezing dr. Jos Leenders over zijn boek over de geschiedenis van het Hollands (en Westfries) katholicisme in de periode 1840-1920.

15.00 uur Lezing André Nuijens over zijn boek: "De Waterwolf". Het boek gaat over de dijkdoorbraak bij Scharwoude (in het boek: Mariawoude) in 1675.

15.30 uur ‘Middeleeuws’ handschrift ontcijferen voor kinderen, ongeveer een half uur.

Toelichting:

De afdeling Oostelijk West-Friesland van de Nederlandse Genealogische Vereniging is aanwezig om stamboomonderzoekers wegwijs te maken in verhalende bronnen. De Stichting Westfriese Families geeft advies over mogelijkheden voor publicatie.

Op de mini-kolfbaan kunnen bezoekers onder deskundige begeleiding op een speelse manier kennismaken met het kolven, een sport die tegenwoordig vooral in West-Friesland wordt bedreven.

De oudste te vertonen films dateren uit de jaren ’20 en ’30 (Koninklijk bezoek Enkhuizen, Hoornse winkels). Verder zijn een documentaire van de Kamer van Koophandel over bedrijven in West-Friesland in de jaren ’50 en een prachtige film over een priesterwijding in De Goorn te zien.

Tijdens de rondleidingen is er gelegenheid een kijkje te nemen achter de schermen van het Westfries Archief.

Drie sprekers leggen uit hoe ze de informatie die ze in het Westfries Archief vinden omsmeden tot een aansprekend verhaal en verwerken in een artikel of boek. Piet Koenis vertelt over de totstandkoming vanr een serie artikelen in het historisch magazine van de stichting Oud Obdam-Hensbroek. Historicus Jos Leenders verwerkt zijn archiefonderzoek in wetenschappelijke publicaties en legt uit hoe hij dat doet. Kinderboekenschrijver André Nuijens vertelt hoe je historische gegevens kunt gebruiken voor een spannend verhaal. Aansluitend kunnen kinderen meedoen aan een minicursus ‘middeleeuws’ handschrift lezen.