Documentaire Ave Maria bij Filmhuis Hoorn in Mariakapel tijdens tweede editie van de Hoornse Filmdagen   (13-10-2008)

wfm

Maria is hot, met deze woorden begon Jan Peter Margry zijn toespraak tijdens de feestelijke opening van de tentoonstelling Maria. Liefde voor Maria in Noord-Holland, nu te zien in het Westfries Museum in Hoorn. In zijn betoog bood Margry niet alleen een blik op de Mariaverering in lang vervlogen tijden. Ook de verschillende manieren waarop de moeder Gods tegenwoordig wordt aanbeden passeerde de revue.

Tijdens de Hoornse Filmdagen is op zaterdag 18 oktober 19.00 uur is in aansluiting op de tentoonstelling de documentaire AVE MARIA te zien van Nouchka van Brakel. De voorstelling vindt plaats in Filmhuis Hoorn in de Mariakapel, waar anders? In de Korte Achterstraat 2a.

In de tentoonstelling ‘Maria. Liefde voor Maria in Noord-Holland’ in het Westfries Museum treden diverse vormen van devotie op verrassende en innemende wijze voor het voetlicht, niet alleen in het verleden maar ook heel nadrukkelijk in het heden. Middels oogstrelende objecten, van 15e eeuwse beelden tot Maria-altaren, en bijvoorbeeld hedendaagse Lourdes devotionalia geeft de tentoonstelling een intiem beeld van de verschillende manieren waarop Maria werd en nog steeds wordt aanbeden.

Ave Maria
Liefde voor Maria is een boeiend onderwerp, niet in de laatste plaats vanwege het intieme en zeer persoonlijke karakter van dit fenomeen. Dit gegeven inspireerde ook filmmaakster Nouchka van Brakel, wat heeft geresulteerd in de documentaire ‘Ave Maria. Van Dienstmaagd Des Heren Tot Koningin Van De Hemel’ (2006), die op 18 oktober te zien is tijdens de tweede editie van de Hoornse Filmdagen.

Wie was Maria en wat betekent zij voor mensen vandaag de dag? Voor een antwoord op deze vragen bestudeerde Nouchka van Brakel Maria-bedevaarten in Polen, Spanje, Nederland en Turkije. Ze ging op zoek naar mythe en werkelijkheid, naar de verhalen van mensen die Maria wereldwijd vereerden en deze mysterieuze vrouw een gezicht hebben gegeven.

Mensen vertellen in de documentaire over hun bijzondere band met Maria. Dit varieert van een overweldigend volksfeest in Estepona tot een ingetogen menigte op de Poolse Jasna Gora en van een internationale viering van Maria als de Vrouw van Alle Volkeren in Amsterdam (tevens opgenomen in de tentoonstelling in het Westfries Museum) tot een bedevaart naar het laatste huis van Maria in het Turkse Efese.

Hoornse Filmdagen
Op overtuigende wijze laat Nouchka van Brakel zien waarom de spirituele en persoonlijke band met Maria voor miljoenen mensen overal ter wereld zo belangrijk is. De documentaire vormt dan ook een waardevolle en bijzondere aanvulling op de tentoonstelling ‘Maria. Liefde voor Maria in Noord-Holland’, die zich richt op Mariadevotie in de eigen provincie. Daarom krijgt iedere bezoeker van de Hoornse Filmdagen (16 tot en met 19 oktober 2008) een waardecheque, te besteden in het Westfries Museum, ter waarde van een gratis audiotour (zolang de voorraad strekt).

Vele nevenactiviteiten
Rond de tentoonstelling, die nog tot 11 januari 2009 te bezichtigen is, worden diverse activiteiten georganiseerd, waaronder een theaterstuk ‘Onze lieve vrouw van Hoorn’ (24 en 25 oktober in de Noorderkerk), een Maria-ommegang (zondag 26 oktober vanaf 13.00 uur, vertrekpunt Westfries Museum) en een Mariaconcert van het Hoorns Byzantijns mannenkoor. Een actueel en compleet overzicht vindt u op de website van het Westfries Museum : www.wfm.nl

‘Maria. Liefde voor Maria in Noord-Holland’
Westfries museum, Rode Steen 1, Hoorn