Nog geen bestemmingsplan Binnenstad   (24-12-2008)

oudhoorn

In de nieuwsbrief van de Gemeente Hoorn en op de website wordt gesteld dat de Gemeenteraad akkoord is met het Bestemmingsplan voor de Hoornse Binnenstad.

1. De raad stemde in met de nota van het college als antwoord op de reacties op het Voorontwerp Bestemmingsplan.

2. Nu moet er worden gewerkt aan het Ontwerp Bestemmingsplan. Dat gaat opnieuw in procedure en kan pas de status bestemmingsplan krijgen als de raad daar na de inspraakronde mee instemt.

3. Daarna volgen de provincie en eventueel de Raad van State nog aleer het rechtskracht krijgt.

Hieronder treft u de (foutieve) tekst van de Nieuwsbrief van de Gemeente aan:

hoorn

Tijdens het vervolg op de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 16 december is de Hoornse gemeenteraad op woensdag 17 december akkoord gegaan met het bestemmingsplan voor de Hoornse Binnenstad. Met een motie verzocht de raad het college van B en W wel de mogelijkheid van permanente winterterrassen aan de noordkant van de Rode Steen niet in het definitieve bestemmingsplan op te nemen.

In het bestemmingsplan voor de Hoornse binnenstad wordt vastgelegd wat er met een bepaald gebied gaat gebeuren en wat er in een bepaald gebied is toegestaan. Hierin worden de functies van woningen en winkels meegenomen, evenals recreatie, industrie, kantoren en horeca. Elke tien jaar moet de gemeente de bestaande bestemmingsplannen opnieuw bekijken.

De gemeenteraad is unaniem akkoord gegaan met het bestemmingsplan voor de Hoornse binnenstad. Alleen de mogelijkheid voor het plaatsen van permanente winterterrassen werd door middel van een motie gewijzigd. De overgrote meerderheid van de raad was het erover eens dat dit niet thuis hoorde in het bestemmingsplan. Alleen Hoorns Belang en D66 stemden tegen deze motie.

Ook maakte de raad duidelijk dat het stimuleren van wonen boven winkels een belangrijk uitgangspunt moet blijven. Het uitbreiden van winkels mag dat niet in de weg staan. Wethouder Van Es gaf aan dat dit maar weinig gebeurt en dat hij wel een bepaalde flexibiliteit wilde inbouwen om economische ontwikkeling de ruimte te geven. Als dit niet in het bestemmingsplanzou wordenopgenomen, dan zouden bedrijven dit via omslachtige en langdurige procedures moetenrealiseren.

Andere kanttekeningen werden geplaatst bij de inwisselbaarheid van cafés en restaurants, het plaatsen van ondergrondse vuilcontainers en het samenvoegen van panden. De Hoornse Senioren Partij vroeg speciaal aandacht voor de slechte aanlichting van de toneeltoren van schouwburg Het Park. Hiervoor zouden betere en duurzamer oplossingen mogelijkzijn.