Miljoenen nodig voor monumenten   (23-01-2009)

sohk

De Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen in Nederland (VBMK) en de Stichting Oude Hollandse Kerken (SOHK) roepen minister Plasterk op in een brief om ook met een financiële injectie te komen om de restauratie van (monumentale) kerkgebouwen te stimuleren en een impuls te geven aan nieuw gebruik en nieuwe bestemmingen. Alom is bekend dat er een forse achterstand is in restauraties in ons land. Die dateert al vanaf 1985. In geld uitgedrukt gaat het om een bedrag van 135 miljoen euro’s. Ook prof. mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van het Nationaal Restauratiefonds heeft herhaaldelijk op deze situatie gewezen. Als die achterstand niet wordt ingelopen blijft het voor het behoud van monumenten in ons land een zorgelijke situatie, alle verhalen over het positieve effect van nieuwe regelingen ten spijt.

Het kabinet heeft de afgelopen weken diverse initiatieven bekend gemaakt om de nationale economie in deze tijden van neergang te stimuleren. Het accent daarbij ligt daarbij tot nu toe vooral op projecten in de infrastructuur.

Ook tijdens de slotmanifestatie van het Jaar van het Religieus Erfgoed is aangegeven dat de toekomst van ons Religieus Erfgoed uiterst ongewis is als er niet snel een nationaal offensief, inclusief geld, van de grond komt.

Met het investeren in monumenten wordt niet alleen bijgedragen aan het behoud van ons cultuurhistorisch erfgoed met alle neveneffecten, zoals de bevordering van het toerisme, het behoud van werkgelegenheid en specifieke kennis en ambachtelijke vaardigheden. Daarnaast kan een publieke investeringsinjectie zeer snel tot resultaten leiden. Voor veel gebouwen liggen er immers al uitgewerkte restauratie- plannen. Het is nu het moment om de achterstand in te lopen, de economie te stimuleren en de toekomst van onze monumenten veilig te stellen door snel met initiatieven te komen.

Vereniging Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen in Nederland (VBMK) en Stichting Oude HollandseKerken(SOHK)

Al meer dan 25 jaar zet de VBMK zich in voor een goed beheer en meervoudig gebruik van monumentale kerkgebouwen en bevordert zij de belangen van haar leden bij de overheid. De VBMK telt 180 leden die samen honderden kerken vertegenwoordigen.

De Stichting Oude Hollandse Kerken is opgericht in 1975 uit particulier initiatief. Zij zet zich in voor het behoud van monumentale kerkgebouwen in Noord- en Zuid-Holland en de bevordering van de belangstelling voor deze gebouwen.

De SOHK heeft tien kerken in eigendom in. Negen in de provincie Noord-Holland (Westzaan, Beverwijk, Haringhuizen, Beets, Oosthuizen, Kwadijk, Oudedijk,Jisp en Schermerhorn) en één in de provincie Zuid-Holland (Rotterdam/Delfshaven).

Voor de redactie:

Vragen of inlichtingen: Hans Schipper, voorzitter SOHK T 06 53802846